Hemköp Mall of Scandinavia testar ny AI- teknik för att mäta och analysera kundflöden
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Hemköp i Mall of Scandinavia testar ny AI- teknik för att mäta och analysera kundflöden

Hemköp i Mall of Scandinavia testar ny AI- teknik för att mäta och analysera kundflöden

Publicerat av: Redaktionen

Hösten 2022 tog Tommie From och Kenneth Ohlsson över Hemköp i Mall of Scandinavia och utvecklingen har varit fantastisk rent försäljningsmässigt.

Sedan i våras testar butiken BizLabs nya AI-teknologi för smarta digitala skyltar men som även är en avancerad besöksräknare

” Med hjälp av BizLabs AI-baserade mjukvara kan vi dels exponera rätt budskap för olika målgrupper men också få bättre koll på våra kunder och kundflöden i butik” säger Tommie.

”Vi märker redan att varumärkesannonsörerna blir mer intresserade av att annonsera hos oss. 80% av kundens köpbeslut sker ju i butik och nu får man ”first party data” från oss om vilka som sett kampanjen. Det är starkt” säger Tommie.

Hemköp Mall of Scandinavia testar ny AI- teknik för att mäta och analysera kundflöden

Tommie From (tv) testar BizLabs mjukvara för att utveckla butikens digitala skyltar. Här med BizLabs Magnus Hansson

Under våren har man testat tekniken tillsammans med BizLab och nu vill man fortsätta satsningen. För BizLab är samarbetet med Hemköp MOS viktigt. ”Tommie och hans team var tidiga med utvärdera BizLabs nya teknik. Det är fantastiskt att få testa våra nya funktioner i butiksmiljö” säger Magnus Hansson.

”För oss är detta att ta klivet in i nästa generations digitala annonsering. Och vi vill ligga långt fram här” säger Tommie From som framhåller det fina samarbetet med BizLab som något väldigt positivt. ”BizLab jobbar med oss här i butiken. Det handlar om att justera allt från antalet skärmar till individuell placering. Det är väldigt utvecklande för oss i butiken” fortsätter Tommie

BizLabs teknologi innehåller också en väldigt avancerad besöksräknare där man i realtid kan följa antalet kunder i butik uppdelat på kön och ålder men även hur länge kunden stannar i butik. ”Denna data är så viktig för oss när det gäller att analysera kundflöden i butik” avslutar Tommie.

Grundaren av BizLab, Magnus Hansson hyllar Tommies intresse för data och att agera utifrån dessa siffror. ”BizLabs nya teknologi gör det möjligt för fysisk detaljhandel att kunna analysera kunderna mer likt det man gör inom e-handel. Det kommer att göra butiken ännu mer intressant som mediakanal” fortsätter Magnus som gläds åt ett väldigt stort intresse från detaljhandeln.

”Det finns ett väldigt stort intresse för att få tillgång till mer data om besökarna i en butik. I sällanköpshandeln är konverteringen kanske 15% – ibland lägre. Kan man med vår teknik öka konverteringen med bara några procent är det såklart väldigt intressant.” avslutar Magnus Hansson på väg mot nästa möte.

 

Bizlab Analytics AB är ett svenskt techbolag. Företaget utvecklar en applikation som med hjälp av AI-teknik i digitala skärmar mäter och analyserar flöden av människor. Det ger t ex butiker och flygplatser värdeskapande information om människorna runt skärmarna, deras reaktion på budskapen och möjlighet att anpassa dessa. Man kan också följa kundflöden i realtid baserat på kön och ålder.

Relaterade Artiklar