Undersökning: Användningen av AI och maskininlärning har ökat med 15,5 procent bland marknadsteam
Hem UNDERSÖKNING Undersökning: Användningen av AI och maskininlärning har ökat med 15,5 procent bland marknadsteam

Undersökning: Användningen av AI och maskininlärning har ökat med 15,5 procent bland marknadsteam

Publicerat av: Redaktionen

Data Cloud-företaget Snowflake släpper nu den andra upplagan av sin Modern Marketing Data Stack report.

En rapport över hur företag använder moderna datastackar för att skapa datadriven och engagerande marknadsföring och hur det senaste årets utmanande omvärldsläge har påverkat utvecklingen.

Mycket har hänt sedan den första rapporten släpptes i september 2022.

En ekonomisk lågkonjunktur har pressat företag till att göra mer med mindre resurser. Kombinerat med den explosionsartade framväxten av nya tjänster baserade på AI och stora språkmodeller (LLM:er) har utvecklingen för den moderna marknadsföringen fortsatt att accelerera. För att kartlägga utvecklingen, utmaningarna och framgångsfaktorerna har Snowflake analyserat 8100 verksamheter från tio olika branscher som använder Snowflakes Data Cloud tillsammans med andra partnerverktyg.

Undersökningens resultat visar bland annat:

  • Moderna datastackar
    Marknadsteam fortsätter att utveckla sin moderna datastackar – leverantörerna som finns med i rapporten har sett en tillväxt av kunder som använder Snowflake Data Cloud på mellan 13 och 30 procent jämfört med föregående år.
  • AI och maskininlärning
    Användningen av verktyg eller plattformar i Snowflake Data Cloud som driver AI och maskininlärning ökar med 15,5 procent på årsbasis i takt med att marknadsteam börjat utforska den potentiella inverkan av stora språkmodeller och generativ AI på deras arbete.
  • Dataintegritet
    På Snowflake har vi sett att användningen av datarenrum har ökat upp till 7 gånger under perioden 4 april 2022 till 3 april 2023, när regleringar har gjort att sekretess blivit ett större fokus för marknadsavdelningar.

Undersökning: Användningen av AI och maskininlärning har ökat med 15,5 procent bland marknadsteam– Trots en ökad makroekonomisk press och minskade budgetar är det en spännande tid för marknadsförare, med tanke på takten i den tekniska innovationen och kommande effekter av AI och LLM:er för att automatisera och förbättra produktiviteten hos marknadsteam, säger Denise Persson, CMO på Snowflake. Vår Modern Marketing Stack Report belyser de bästa verktygen och lösningarna som finns tillgängliga för marknadsförare så att team kan stärka sin förmåga att utföra och driva på resultat.

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar