Brister i cookie-formuläret kan skada e-handlares arbete med kundlojalitet
Hem E-HANDEL Brister i cookie-formuläret kan skada e-handlares arbete med kundlojalitet

Brister i cookie-formuläret kan skada e-handlares arbete med kundlojalitet

Publicerat av: Redaktionen

Svensk handels senaste e-handelsindikator som släpptes i augusti visar att det är fortsatt tufft för den svenska e-handeln.

Mellan januari t o m juli i år har e-handeln gått ner 4 procent jämfört med samma period förra året.

I dessa tuffa tider är det viktigare än någonsin för svenska företag att vässa sina webbplatser och säkerställa att hela köpupplevelsen blir både trevlig, smidig och förtroendeingivande. Trots detta är det många företag som missar att optimera den första kontakten – cookie-bannern. Piwik PROs vd Piotr Korzeniowski tror att det delvis beror på ämnet inte får tillräckligt med uppmärksamhet, men ser en stor potential för e-handlare som tar tag i frågan.

– En väl utformad cookie-banner lägger grunden för en lyckad hemsidesupplevelse. Kundens första intryck av webbplatsen blir att företaget respekterar besökarens personliga integritet. I en tid då allt fler bryr sig om vilken personlig data som sparas och vart den sparas kan en transparent och pedagogisk cookie-banner vara en viktig del i arbetet med att skapa långsiktig kundlojalitet, säger Piotr Korzeniowski, vd på analytics-leverantören Piwik PRO.

Var fjärde svenska webbplatsbesökare ger inte sitt medgivande till cookies. Det visade Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och Internet som kom ut i slutet av 2022. Samtidigt visar samma studie att 81 procent gör något för att skydda sin personliga integritet på nätet. Siffror som tydligt indikerar att svenska internetanvändare värdesätter möjligheten att själv kunna välja vilken data som får sparas och hur den används.

Brister i cookie-formuläret kan skada e-handlares arbete med kundlojalitet

Piotr Korzeniowski

– För den som surfar runt på svenska hemsidor, oavsett om det gäller ett företags webbplats eller en e-handel, kan snabbt slås av hur otroligt olika cookie-formulären kan se ut. Det är tydligt att det finns många som kan göra mycket mer på det här området och om det ska ske så behöver vi prata mer om dessa frågor. Det kommer både kunden och företaget tjäna på, säger Piotr Korzeniowski.

En cookie-banner måste innehålla viss information för att vara kompatibel med GDPR.

Det ska vara lika lätt att tacka ja till att data sparas som det är att tacka nej. Det får heller inte lagras någon data innan besökaren har gett sitt medgivande. Piotr Korzeniowski har stor förståelse för att det inte är lätt för en enskild webbplatsägare eller e-handlare att veta exakt vad bannern behöver innehålla och skickar därför med några råd.

– För att säkerställa att bannern uppfyller kraven som finns är rekommendationen att ta hjälp av något företag som jobbar med analytics och har erfarenheter av att utforma cookie-banners som möter gällande krav. Sen kan det vara bra att tänka på språket. Försök vara så tydlig som möjligt och anpassa vokabulären utifrån den tänkta målgruppen, säger Piotr Korzeniowski, vd på Piwik PRO.

 

 

Relaterade Artiklar