Electrolux möter konsumentförväntningar Märkning av produkter tillverkade inom EU
Hem PRODUKTNYHETERElectrolux möter konsumentförväntningar Märkning av produkter tillverkade inom EU

Electrolux möter konsumentförväntningar Märkning av produkter tillverkade inom EU

Publicerat av: Redaktionen

Electrolux inför en ny märkning som visar att produkterna är tillverkade vid företagets fabriker inom EU.

Den nya märkningen, som inte är kopplad till någon förändring av bolagets produktion, är ett svar på en ökad efterfrågan från konsumenter på transparens kring produktionsursprung.

Under våren 2025 kommer Electrolux att tydligare märka de av bolagets produkter som är tillverkade inom EU, vilket gäller merparten av produkterna. Stegvis införs ett klistermärke med en ny symbol som placeras på de berörda produkterna. Märkningen är bolagets sätt att svara upp mot en ökad efterfrågan på transparens från konsumenter.

Electrolux möter konsumentförväntningar Märkning av produkter tillverkade inom EU

Sara Erman VP Nordics Electrolux

”Många konsumenter uttrycker en preferens för produkter som är tillverkade så nära dem som möjligt utifrån hållbarhetsperspektiv. Dessutom förväntar man sig generellt transparens kring hur och var produkter som man köper produceras. Det visar studien “Understanding the origin of production label impact on Swedish consumers” som vi har genomfört i Sverige”, säger Sara Erman, VD för Electrolux Norden.

Den nya märkningen är inte kopplad till någon förändring inom bolagets produktion, utan handlar om ökad tydlighet. Electrolux har alltid haft en global närvaro med lokal tillverkning på de stora marknaderna av olika produkter för att kapa ledtider och minska klimatpåverkan.

Konsumenter föredrar märkta produkter

Undersökningen ”Understanding the origin of production label impact on Swedish consumers” omfattar 250 respondenter och kan ses som som en konsumentindikator (”consumer pulse”). I undersökningen framkommer att:

  • Konsumenter associerar ”Made in EU” med positiva värden
  • 83 % av de tillfrågade hävdade att det är viktigt för deras köpbeslut att ha en etikett för produktionen
  • ”Made in EU” värderas starkare än ”Made in Europe” som en drivkraft för köpavsikten
  • Produkt med produktionsursprungsmärkning föredras framför produkt utan märkning

Märkning som visar att produkten är tillverkad i EU förknippas med högre säkerhetsstandard, bra för den europeiska ekonomin och arbetsmarknaden, jämlikhet och hållbarhet.

Relaterade Artiklar