Två tredjedelar av agenterna över hela världen planerar samordnade investeringar i teknik under nästa år och planerar att öka sina teknikinvesteringar med cirka 13 % under de kommande 12 månaderna.
40 % av fritidsagenterna uppger att en av deras högsta prioriteringar under de kommande 12 månaderna är att få NDC-kapacitet (New Distribution Capability). NDC-volymerna har ökat med en faktor fem jämfört med 2022 och det har uppenbarligen potential att bli en game changer för byråer av alla slag under de kommande åren.
- Under det kommande året indikerade alla agenter tillsammans att dataanalys, artificiell intelligens (AI) och digitala betalningar kommer att vara de viktigaste teknikprioriteringarna för deras företag. Från och med nu och fram till de kommande fem åren kommer Generative AI (Gen AI) och Metaverse också att stå i centrum.
Vad har var och en av resesektorerna i åtanke när de tänker på teknik 2024?
Onlineresebyråer (OTA) fokuserar på sökning och att skapa en omfattande one-stop-shop för att bättre betjäna resenärer. Deras konkurrensfördel kommer att möjliggöras genom att ge tillgång till det bästa innehållet genom kontextualiserad och intuitiv sökning. Av denna anledning prioriterar OTA:er användarupplevelse och innovation framför marginalförbättringar och 72 % av dem investerar i förbättrad sökning från och med idag och ytterligare 22 % planerar att göra det snart.
Över hälften av fritidsagenterna vänder sig till robotteknik för att effektivisera manuella processer. Smart detaljhandel och förmågan att differentiera och “imponera” på sina kunder är viktigare än någonsin. Och eftersom de strävar efter att erbjuda kreativa resor från början till slut för sina kunder, söker fritidsagenter bästa möjliga tillgång till flyg, hotell, försäkringar, mobilitet och upplevelser på destinationen.
Affärsresebyråer (business travel agency BTA) prioriterar automatisering och digitala betalningar. Virtuella kort står högt på agendan för BTA:er och ses som ett av de främsta områdena för att frigöra produktivitet för 67 % av agenterna, vilket minskar behovet av att stämma av enskilda betalningar. Det finns också en betydande potential för självbetjäningsteknik (t.ex. ändringar av flygbiljetter) för att effektivisera affärsresor för både agenter och resenärer.
Johan Nordqvist, VP Airlines Nordics och Managing Director Amadeus Scandinavia, säger: “I takt med att marknaden växer finns mer sofistikerad teknologi tillgänglig för att hjälpa vår bransch att kontinuerligt förbättra reseupplevelsen. Amadeus står i centrum för reseekosystemet och vi är glada över att kunna hjälpa resesäljare att nå sina mål. Tillsammans gör vi resandet bättre.