Hem NYHETER Trustpilot börjar öppet redovisa hur företag får sina kundomdömen – ett nytt initiativ för att öka transparensen online

Trustpilot börjar öppet redovisa hur företag får sina kundomdömen – ett nytt initiativ för att öka transparensen online

Publicerat av: Redaktionen

Idag meddelar Trustpilot, den ledande omdömesplattform som är gratis och öppen för alla, att de lanserar det nya initiativet Transparent Inviting.

Trustpilot börjar öppet redovisa hur företag får sina kundomdömen – ett nytt initiativ för att öka transparensen online 2

Peter Mühlmann, Trustpilots grundare och vd

Initiativet gör det möjligt för vem som helst att få detaljerad information om hur över 345 000 företag världen över får sina omdömen. Transparent Inviting redovisar öppet huruvida omdömen är organiska eller per inbjudan samt till vilken grad företag besvarar omdömen via Trustpilot.com. Syftet är att stötta konsumenter med mer information och öppet redovisa vilka företag de kan lita på.

– Som en oberoende plattform för både företag och konsumenter är Trustpilots integritet av största vikt. Det är därför vi nu som den första omdömesplattformen introducerar Transparent Inviting. Initiativet är en del av vår målsättningen att skapa mer öppenhet och transparens på plattformen, samt för onlineomdömen i stort, säger Peter Mühlmann, Trustpilots grundare och vd.

I Sverige är transparens viktigt för konsumenter som använder Trustpilot. En färsk undersökning* av över 1050 svenska användare visar att hela 71 % vill veta mer om hur företag använder sig av omdömen bakom kulisserna och nästan 60 % anger att denna kunskap skulle öka deras tillit för företag. Trustpilot är idag den ledande omdömestjänsten i Sverige enligt analysföretaget Datanyze.

– Omdömen är grundläggande för hur företag och konsumenter interagerar och bygger förtroende sinsemellan. Jag tror starkt på att det viktigaste inte är hur många stjärnor företag har, men hur de får sina stjärnor. Detta är varför vi fortsätter att utveckla nya initiativ för att vara den mest transparenta omdömesplattformen, fortsätter Peter Mühlmann.

Vem som helst kan när som helst lämna ett omdöme om ett företag på Trustpilot, och företag har inte möjlighet att förhandsgranska eller ändra omdömen. Varje företag kan i sin tur använda Trustpilot för att bjuda in sina kunder till att skriva omdömen och de kan besvara omdömen utan att det kostar något. Det finns möjlighet att köpa tilläggstjänster för att automatisera sina omdömesinbjudningar och samla insikter.

Transparent Inviting redovisar öppet följande:

● Huruvida ett företags omdömen har lämnats efter inbjudan från företaget eller på kundens egna initiativ (så kallade organiska omdömen).

● Fördelningen mellan organiska och inbjudna omdömen och hur detta påverkar företagets TrustScore, det sammantagna betyget baserat på omdömen.

● Fördelningen av stjärnor baserat per omdömeskälla, organiska eller inbjudna.

● Antal omdömen som ett företag har fått under de senaste 12 månaderna.

● Om ett företag besvarar alla, några eller inga av sina kundomdömen.

● Annan intressant information, såsom när ett företag fick sina senaste omdömen och när företaget först registrerade sin profil på Trustpilot.

● Om ett företag använder sig av Trustpilots gratis- eller betaltjänster.

● Huruvida ett företag använder sig av incitament för att uppmuntra sina kunder till att lämna omdömen eller inte.

Relaterade Artiklar