Svenska Tretorn satsar på att bli mer digitala och lanserar nu bland annat en ny e-handel på samtliga elva marknader där de är verksamma.
Den nya SaaS-lösningen innebär bland annat att man har möjlighet att arbeta mer marknadsspecifikt i sina kampanjer.
Sedan 1891 har svenska Tretorn försett världen med kläder anpassade för Skandinaviens tuffa väder. på 1960-talet breddade man sig och började med tillverkning av tennisskor, tennisbollar och kläder. Nu har man valt att modernisera sig genom att lansera sin e-handel på elva marknader. En lansering som man menar gick väldigt smidigt.
Vi lanserade först vår norska webbplats samt vår övergripande europeiska webbplats med olika betallösningar. Efter det kom Sverige och resterande marknader. Eftersom vi också bytte PIM så fanns det ett och annat svettigt moment när vi dagar innan lansering inte hade riktig produktdata inne.
Men alla i projektet har varit så erfarna och på tårna så att torrsimma med mockupdata sent i projektet var inga som helst problem, säger Andreas Rudklint, Ecommerce Project Manager på Tretorn.
Den nya lösningen ger Tretorn möjlighet att fokusera ännu mer på kunden. Med den SaaS-lösning som man nu implementerat behöver man inte tänka på performance, uppgraderingar, versionshantering och annat, Istället kan man känna att motorn funkar och att den är stabil.
– Att allt är API-drivet var mycket viktigt för oss i beslutet av e-handelsplattform och är något vi verkligen nyttjar i vår nya lösning. Vi har både externt CMS, PIM och personaliseringsverktyg för att nämna några av de komponenter som samspelar, förklarar Andreas Rudklint.
Hela Theveas IT-setup ändrar Tretorn nu till en SaaS-orienterad miljö för att i slutänden kunna ägna mer tid åt det som gör en konvertering. Historiskt har Tretorn till exempel behövt jobba med en kampanj på alla marknader. Nu kan man med Storyblocks och Jetshop börja arbeta mer marknadsspecifikt i kampanjerna.
– Att vi just nu behöver varma regnkläder i Sverige betyder ju inte att man gör det i Spanien, säger säger Andreas Rudklint.
Tittar man längre fram i tiden så har Tretorn höga mål. Thevea Brand Group kommer att omsätta cirka 500 miljoner kronor i år och ecom skall omsätta cirka 100 miljoner på alla sajter.
– Om tre år ska omsättningen för e-commerce vara uppe i 300 miljoner. Med en sådan aggressiv plan är det skönt att veta att vi har satt en teknisk plattform som kan hänga med. Vi kommer inte slå i taket rent tekniskt på väldigt länge, berättar Andreas Rudklint.
Jetshop Commerce står för e-handelsplattformen som Tretorn nu använder för att öka sin konvertering och kunna saluföra sina produkter i Europa.
– Det är både kul och givande att se hur ett anrikt varumärke som Tretorn satsar på sin digitala resa. Att vi på Jetshop får vara med på ett hörn är vi väldigt glada för. Ett riktigt spännande samarbete som både involverar flera marknader och delar inom Thevea Brands Group; Tretorn B2C, Tretorn Outlet och Raquet, säger Emil Lissborg Nordenskiöld, Head of Sales, Jetshop.