Svenskarna i topp i undersökning från Samsung: De spenderar mest på inredning
Hem UNDERSÖKNING Svenskarna i topp i undersökning från Samsung: De spenderar pengar mest på inredning

Svenskarna i topp i undersökning från Samsung: De spenderar pengar mest på inredning

Publicerat av: Redaktionen

Det senaste året har vi spenderat allt mer tid i hemmet, och i jämförelse med de tre tidigare åren har svenskarnas intresse för heminredning skjutit i höjden.

Det visar en ny undersökning från Samsung Nordic.

Intresset har även tagit sig i uttryck i shopping. Svenskarna lägger nämligen mest pengar på heminredning – i Norden.

Hemmaarbete och umgänge med nära och kära inom de egna väggarna har blivit mångas vardag under det senaste året. Det har även varit en tid där nya hobbys och intressen formats. Just intresset för heminredning är något som vuxit hos svenskarna. Fler än var fjärde svensk menar att intresset för heminredning ökat de senaste tre åren. Bara sju procent uppger att intresset för heminredning har minskat.

Intresset för inredning i det egna hemmet har även givit uttryck i ett intresse för shopping. I jämförelse med våra nordiska grannar är svenskarna nämligen de som lägger mest pengar på heminredning. Nästan var tredje svensk lägger mer än 10 000 kronor om året på inredning till hemmet. Störst är intresset bland unga vuxna i åldrarna 25 till 34 år.

Svenskarna i topp i undersökning från Samsung: De spenderar mest på inredning– I Norden är vi kända för vår medvetna smak, där stil och design är en viktig del i många svenskars hem. I vårt lifestyle-sortiment finns TV med design som blir en integrerad del av inredningen. Exempelvis The Serif som kan liknas vid en tidlös designmöbel som du enkelt kan möblera på både bänk och stativ. Eller The Premiere, en snyggt designad projektor som placeras nära väggen för att inte ta onödig plats – men som kan skapa en stor hemmabioupplevelse utan duk, säger Magnus Nilsson, Produktchef på Samsung Sverige.

Minimalism lockar

Samtidigt som engagemanget för inredning ökat visar undersökningen också att fler än var fjärde svensk vill minska antalet möbler hemma. Vilket gör svenskarna till de i Norden som är mest konservativa kring att ha in fler saker i hemmet.

Närmare var femte uppger dock att de vill investera mer i teknik till hemmet, vilket är högst i jämförelse med övriga nordbor.

– Synen på teknik som otympligt börjar suddas ut, och man ser snarare hur det kan bli en naturlig del av hemmet och ha flera användningsområden. Det är vår uppskattade The Frame TV ett bra exempel på, som tydligt visar på detta genom möjligheten att dels fungera som TV, men också visa upp konst när den är avstängd – för att undvika en stor svart box på väggen, säger Magnus Nilsson.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>