Blomsterlandet ska få liveshoppingen att växa nu med ett eget showroom
Hem E-HANDEL Blomsterlandet ska få liveshoppingen att växa nu med ett eget showroom

Blomsterlandet ska få liveshoppingen att växa nu med ett eget showroom

Publicerat av: Redaktionen

På Blomsterlandet brinner man för att dela växtglädje och nu har man också skapat ett eget showroom på SHOWROOM med premiärprogrammet “Älskade amaryllis och julens vackraste lökväxter” kl 13.00 idag tisdag den 9 november.

Blomsterlandet har gjort flera livesändningar där man har arbetat med både influencers och egna medarbetare.

Framåt är planen att göra fler liveshopping program som passar in i den övriga marknadsföringen.

Erica Dahlqvist är Marknadskoordinator och ansvarig för den nya liveshopping satsningen.

”- Vi kommer i första hand följa våra centrala kampanjer men kommer även att bjuda på lite extra med extra överraskningar framöver”.

Blomsterlandet vill bjuda på mycket kunskap i kombination med inspiration. Därför arbetar man fokuserat med att lyfta fram sina egna experter som arbetar på Blomsterlandet men samarbetar även med influencers som har bra kunskap om växter.

”- De bästa livesändningarna har varit när vi har kört med våra egna medarbetare eller hos någon av våra odlare. Sändningen från Blomsterlandet i Kalmar, Blomsterlandet i Lomma och även sändningen hos vår odlare Rickard i Säve och hos Arvidssons i Fjärås har varit bland de bästa”.

Det har tagit lite mer tid att komma igång för Blomsterlandet än vad man hade beräknat från början.

Blomsterlandet ska få liveshoppingen att växa nu med ett eget showroom

Tirdad Zadeh och Erica Dahlqvist tror mycket på liveshopping för Blomsterlandet

”- Vår kärnverksamhet är ju växter så det kan hända en hel del strax innan sändning med produkterna. Väderförhållanden, produkter som tar slut tidigare än beräknat och produkter som inte är färdiga i tid och kan därför snabbt få ställa om och ändra inriktning på sändningen. Det kan bli en del justeringar timmarna innan”.

Erica tycker att de lärt sig mycket hittills och bl. a att förbereda de som sänder på ett bra sätt och att göra ett detaljerat manus att falla tillbaka på om något skulle hända.

”- Det är viktigt att stötta och peppa på bästa sätt för ALLT kan verkligen hända när man kör live”.

Tirdad Zadeh är E-handelschef på Blomsterlandet. Han ser samarbetet med SHOWROOM som en möjlighet att nå ut till fler.

”- Vi ser liveshoppingen som en jättebra möjlighet att nå ut till våra kunder och alla som är intresserade av växter. Det är ett format som ligger i tiden och skapar stor bekvämlighet för våra kunder att uppleva vårt varumärke och vår expertis. Våra kunder får möjligheten att höra oss berätta om våra produkter, att ta del av vår djupa kunskap, att ställa frågor live, samt att få träffa våra duktiga medarbetare digitalt”.

Maria Olsson, COO på SHOWROOM välkomnar Blomsterlandet.

“- Det ansluter allt fler retailföretag till liveshoppingen och SHOWROOM och vi kan se hur man använder sig av sin kompetenta butikspersonal i sina liveshower, vilket naturligtvis är en stor tillgång. Jag är övertygad om att vi kommer att få se ännu fler butiksvarumärken framöver”.

Blomsterlandet är experter på växter och blommor och har 63 butiker i hela landet, plus en e-handel som har öppet dygnet runt. Man erbjuder ett brett sortiment av såväl växter som tillbehör för hem och trädgård. Inköpen sker oftast direkt från odlaren utan onödiga mellanhänder och i möjligaste mån med svenskodlade växter från lokala odlare.

 

 

Relaterade Artiklar