När det gäller onlineshopping använder de flesta svenskar – till skillnad från resten av Europa – sina smartphones.
Yngre svenskar är dessutom mer benägna att handla från ett varumärke eller en återförsäljare om det går att göra via en app.
Men märkligt nog verkar appar ligga efter webbplatser när det gäller svenska shoppingvanor, enligt senaste Digital Life Index från Publicis Sapient.
Enligt Publicis Sapients senaste Digital Life Index handlar 42 % av svenskarna på nätet minst en gång i veckan och nästan varannan svensk säger sig handla online varje månad. De flesta kunder använder återförsäljares webbplatser, exempelvis Jollyroom eller XXL, och enskilda varumärkens webbplatser är andrahandsvalet. Återförsäljares appar kommer först på tredje plats och enskilda märkens appar ligger ännu längre efter.
Shoppingappar ligger efter webbplatser därför att kunderna inte är nöjda
Björn Elmberg, Industry Lead Retail and Consumer Products hos Publicis Sapient, pekar på flera anledningar till att appar i dag används mindre än webbplatser: ”Det är de grundläggande faktorerna som avgör om en kund lämnar en plattform. Vissa appar levererar inte när det gäller enkla sökfunktioner, snabb laddningstid och tydlig navigering.”
Men appar kommer att få större betydelse i Sverige i framtiden, enligt Björn Elmberg. Han ser två skäl till det:
För det första använder svenskarna sina smartphones för de flesta av sina nätköp. I andra europeiska länder, bland annat Danmark, Storbritannien, Tyskland och Frankrike, är en stationär eller bärbar dator fortfarande förstahandsvalet. För det andra visar senaste Digital Life Index att yngre svenska kunder är mer benägna att handla från ett varumärke eller en återförsäljare som har en shoppingapp.
Hur ser framtiden ut för onlinehandeln och shoppingappar?
När de tillfrågas hur de väljer shoppingplattformar svarar svenska konsumenter att de söker lättnavigerade och sömlösa digitala upplevelser, i kombination med förmåner som snabb leverans och enkla sätt att hantera returer. För 70 % av kunderna är den största frustrationen när en vara är slut i lager, följt av dålig sökfunktionalitet.
”Om återförsäljare och varumärken vill öka sin onlineförsäljning i framtiden måste de titta på vad i synnerhet yngre konsumenter vill ha och anpassa sig efter deras önskemål”, förklarar Björn Elmberg. Publicis Sapients studie visar att det finns en märkbart större efterfrågan bland de yngre i befolkningen på rösttjänster, chattbottar, personligt anpassat innehåll och virtuell/förstärkt verklighet.
- ”Trenden går mot enkel sökfunktionalitet, personligt anpassat innehåll och virtuell verklighet.” – Björn Elmberg
40 % av alla i gruppen 18–34 år vill ha funktioner för virtuell eller förstärkt verklighet för att pröva eller pröva på en produkt. Men det är inte bara tekniken som intresserar den yngre kundgruppen. En av tre vill stödja en välgörenhetsorganisation eller ett gott ändamål när de handlar på nätet.