Frisörbranschen flyttar in i molnet
Hem TRENDER Svenska Frisörbranschen flyttar in i molnet

Svenska Frisörbranschen flyttar in i molnet

Publicerat av: Redaktionen

Svenska Elin Abrilin står bakom verktyget Voady som skapats för att förbättra vardagen för frisörer och skönhetssalonger.

Nu berättar hon mer om hur det digitala molnverktyget tagit den svenska skönhetsindustrin med storm.

Frisörbranschen flyttar in i molnet

Hela Elins

Hela Elins karriär har präglats av entreprenörskap och hon öppnade sin första frisörsalong bara 23 år gammal. Idag, fem år senare, driver hon tre salonger och har lanserat en digital helhetslösning för skönhetssalonger: Voady. Konceptet togs fram efter år av erfarenhet i branschen. Ett system av frisörer, för frisörer, byggt i Amazon Web Services moln, som hanterar bokning, kassa, lagersystem, lönehantering och mycket mer.

Idén föddes under vintern 2018, när Elin Abrilin gradvis märkte en stor skillnad i sina kunders beteende.
“Allteftersom sociala mediers inflytande växte började våra kunder be om allt mer avancerade behandlingar. Ökad kunskap ledde till svårare frågor och de efterfrågade konsultationer före sina behandlingar för att få veta pris, tidsåtgång och diskutera andra frågor och önskemål” säger Elin Abrilin.

Två stora utmaningar

Elin Abrilin såg två stora utmaningar med den här trenden. Den första utmaningen var tidsåtgången för konsultationer. Den andra är att frisörer ofta har ett starkt och personligt förhållande till sina kunder, vilket gör det svårt att diskutera priser.

”Jag behövde ägna en stor del av min fritid till att svara på frågor och konsultera kunder. För att hantera det på dagtid skulle jag ha behövt anställa någon för det, men i frisörbranschen är marginalerna ofta små, så det är inte ett realistiskt alternativ. Och många frisörer är inte särskilt bra på att ta betalt för sin tid. Vi är kreatörer som vill få skapa med hår. Vi fäster oss vid våra kunder och vill ge dem bästa möjliga upplevelse”, säger Elin Abrilin.

Ur de utmaningarna föddes Voady.

“Jag började med att skissa mitt drömsystem på vanliga A4-papper. För kunder behövde systemet kunna erbjuda konsultationer online, pris och detaljerad information. För salonger skulle det hantera administration, bokningar, betalning och lagerhållning. Slutmålet var alltid att frigöra tid för det som betyder mest: vår kund i stolen.”
Nästa steg för Elin blev att lista ut hur hon skulle gå vidare. Efter att ha blivit antagen till en inkubator som samarbetade med AWS startupprogram hittade Elin en utvecklare som verkligen såg potentialen både med molnet och Voady. Sagt och gjort, Voudy valde AWS där de fick hjälp att planera och bygga idén vidare.

”Vi hittade snart en ängelinvesterare som såg vår potential vilket gjorde det möjligt att börja utveckla och lansera Voady 2019.”

Investeringen möjliggjorde även att Elin tog ombord My Hillörn i rollen som Chief Operation Officer och efter lanseringen har Voady vuxit i en snabb takt. Varumärket har hittills vuxit nästan helt utan marknadsföring. Över 700 kunder har hittat till dem organiskt eller genom rekommendation, vilket de ser som ytterligare ett bevis på behovet för deras tjänster.

“När vi satte igång var vi fullt medvetna om att kvinnliga grundare i genomsnitt får lägre kapitalfinansiering från investerare. Vi var tvungna att lära oss hur man pitchar och agerar i den här världen, utan att tappa vår glöd och vårt nytänkande. När någon säger ’så kan ni inte göra’, är vi fast beslutna att bevisa att det går alldeles utmärkt,” säger Elin Abrilin, och fortsätter:

“Att ha vårt system i molnet har varit ovärderligt. Vi behöver nästan aldrig tänka på det tekniska, utan kan fokusera på exceptionell kundservice, en öppen konversation med våra kunder och att snabbt implementera deras feedback”.

Unika insikter

“Voady är unikt. Det går inte att designa och bygga en konkurrerande produkt utan vår erfarenhet, rykte och tankesätt från branschen. Insikten i vardagen på salonger är avgörande.” Till exempel tillåter systemet anpassningsbara priser för kvällar och helger – på samma sätt som ett flygbolag eller en hotellbokningsplattform fungerar under högtrafik.

Att bygga systemet i molnet har gett Voady fördelar som låter tjänsten fortsätta utvecklas.

“All vår infrastruktur är helt ny och skalbar, vi har inget bagage som drar ner systemet och det är lätt att implementera förändringar och nya funktioner som efterfrågas.”, säger Elin Abrilin.

Elin berättar också att varumärket översätts som “löfte” på Malagassiska, en tanke som utgör hjärtat i deras uppdrag: “Vi drivs av ambitionen att göra det bättre för frisörvärlden. Först i Sverige, men så småningom i hela världen.”

Relaterade Artiklar