Susanne Holmsäter: Kreativitet nyckeln till framgång när det stormar på marknaden
Hem E-HANDEL Susanne Holmsäter: Kreativitet nyckeln till framgång när det stormar på marknaden

Susanne Holmsäter: Kreativitet nyckeln till framgång när det stormar på marknaden

Publicerat av: Redaktionen

Den nyligen släppta E-barometern från Postnord var dyster läsning.

Den visade på ännu ett kvartal med negativ tillväxt.

Värre kommer det troligtvis att bli dessutom.

Idag räcker det inte med att kunna sälja fantastiska produkter direkt till konsumenterna på marknaden. Man behöver även vara kreativ när det kommer till exempelvis marknadsföringen, sin affärsmodell och sina kanalstrategier. Det skriver Susanne Holmsäter, Nordenchef på Shopify.

De senaste åren har vi sett allt fler företagare fokusera på att sälja direkt till konsument. Inte minst för att stänga av mellanhänderna och öka sina vinstmarginaler, men även för att förbättra kundengagemanget. Några svenska varumärken som säljer direkt till konsument på vår plattform är CDLP, Singular Society och Under Your Skin. När Under Your Skin under pandemin gick från B2B till B2C inleddes en tillväxtresa som gjorde att företaget gick från en omsättning på 730 000 kronor år 2019 till 15.2 miljoner kronor 2021. Men även de mest framgångsrika företagen behöver arbeta proaktivt för att kunna behålla allt mer kräsna kunder. Här är tre tankar kring hur man som B2C-företag kan växa.

  1. Bygg ditt community

Digitala annonser blir allt dyrare, inte minst på de stora plattformarna som Meta, Google, Amazon och TikTok. Rapporter har kommit om att Metas kostnad per tusen visningar (CPM) har ökat med 61 procent på årsbasis, delvis på grund av att Apples iPhone-programvara nu gör det enkelt att stoppa alla appar från att spåra dig. Överväg istället att investera tid och resurser i att bygga upp en egen community som dina nuvarande och nya kunder vill vara en aktiv del av. Det gör du genom att skapa innehåll som är värdefullt och intressant nog att sälja sig självt, från redaktionella tips och trix-artiklar till unika YouTube-klipp i samarbete med influencers. Bygg upp en publik och med tiden kan du sälja produkter direkt i dina egna flöden. Det är svårt, men värt det, om du lyckas.

  1. Satsa på omnikanalförsäljning

Oavsett om du säljer från nätbutik, i en app, i sociala nätverk eller i fysisk butik måste du kunna interagera med och sälja till dina kunder på många olika sätt. Du har säkerligen hört uttrycket “omnikanalhandel”, men det begreppet redovisar inte alla olika detaljhandelsupplevelser som ingår. Du kan till exempel inte bara via din webbplats sälja direkt till konsumenter på nätet, utan även direkt via plattformar för sociala medier som Youtube och Instagram. En fysisk butik ska inte bara fungera som butik, utan också som ett showroom för konsumenter som senare beställer online, eller vice versa. Att ha en integrerad försäljningsplattform som binder samman alla kontaktpunkter gör det enklare, mer skräddarsytt och effektivare att sälja på flera olika ytor.

  1. Skapa skräddarsydda shoppingupplevelser 

För att skapa en personlig relation med dina kunder måste du prata om deras intressen, på deras plattformar. Evenemang och belöningar i din fysiska butik är en bra utgångspunkt, men du kan tillämpa samma tillvägagångssätt på onlinekunder för att öka räckvidden. Ett sätt är att erbjuda personliga, digitala interaktioner med hjälp av ny Web3-teknik där NFT:er är ett exempel. Genom att använda kunskapen om vilka NTF:er en kund offentligen äger kan du erbjuda exklusiva, individuella shoppingupplevelse. Så kan en yngre kundkrets engageras på ett nytt sätt.

Susanne Holmsäter: Kreativitet nyckeln till framgång när det stormar på marknaden

Susanne Holmsäter

Att driva handel idag är mer komplext än någonsin tidigare. Marknaden är heller aldrig statisk. Istället är den flytande och dynamisk. När tiderna är kärva måste företag vara kreativa och ha en god anpassningsförmåga – allt det som definierar en entreprenör.

Relaterade Artiklar