Stora Enso och Atos inleder samarbete för att leverera hållbara och automatiserade detaljhandelslösningar

Stora Enso har inlett ett globalt samarbete med IT-konsultföretaget Atos för att kunna erbjuda nya automatiserade detaljhandelslösningar och tjänster.

Den nya tjänsten bygger på konceptet ”Intelligent Cabinets”, RFID-kompatibla varuautomater där man snabbt och enkelt kan handla med sin telefon eller med ett vanligt betalkort.

I och med samarbetet kommer teknik från Stora Enso att kombineras med Atos erfarenhet och metodik kring tjänster för att kommersialisera ”New Retail” som en tjänstelösning.

Stora Ensos ”New Retail”-lösning kombinerar näthandel med handel i fysiska butiker och använder hållbara RFID-taggar för spårning av varorna. Taggarna är pappersbaserade och erbjuder en plastfri och återvinningsbar lösning för digital autentisering av förpackningar.

Det enda kunden behöver för att köpa något från varuautomaterna är en betalningsapp eller ett betalkort. När dörren till automaten stängs debiteras kunden via appen för de varor som tagits ut. Förutom denna tjänst finns också en lösning där återförsäljaren kan bevaka transaktioner och påfyllningsbehov.

New Retail-lösningen kommer att vidareutvecklas med hjälp av Atos digitala detaljhandels- och tillverkningstjänster som bygger på ”Codex for Retail”, en modulär portfölj med IoT lösningar för den uppkopplade detaljhandeln. Det innebär en helt ny uppsättning digitala detaljhandelslösningar med möjligheter till skalbarhet, värdeskapande samt implementation bortom pilotstadiet.

– Detaljhandeln vill ha bekvämlighet och effektivtivitet, vi driver innovation för att kombinera traditionell handel med digitalisering. Genom vårt samarbete med Atos ger vi oss in på den automatiserade detaljhandelsmarknaden där vår hållbara RFID-teknik kan föra kundupplevelsen av obemannade tjänster till en ny nivå, säger Martin Ros, chef för Stora Ensos enhet för intelligenta förpackningar.

– För detaljhandels- och konsumentproduktsföretag är hållbarhet, produktkontroll och kundupplevelse i butikerna av största vikt. Genom att kombinera Stora Ensos spårningslösningar med Atos Codex allt-i-ett-tjänster, kan vi tillsammans säkerställa att kunderna alltid ges tillgång till dessa värden, säger Philippe Miltin, chef för Manufacturing, Retail and Transport Market på Atos.