Så maxar du produktlanseringen med livechatt

Tar du vara på uppmärksamheten kring nya produkter?

Telavox tipsar om 5 smarta sätt att optimera din produktlansering med hjälp av livechatt.

Timing och tillgänglighet är allt

Du vill fånga potentiella kunder när de är som allra mest intresserade, eller hur? Ett ypperligt sådant tillfälle som ofta förbises, är i samband med produktlanseringar. Om ditt företag är som de flesta, slår ni förmodligen redan på stora trumman när det är nya produkter på gång. Marknadsföring planeras omsorgsfullt, webbdesign skapas och kampanjer arrangeras i sociala medier. Vilket är toppen! Keep it up!

Men… när nyfikna besökare väl börjar komma surfande och vill veta mer, vad händer då?Medan marknadsavdelningen för det mesta är djupt involverad i nya produktlanseringar, så är säljteamet ofta inte lika närvarande – i alla fall inte online. Märkligt egentligen, är det inte?

Det är ju nu folk är peppade och nyfikna! Och det räcker inte länge. Snart släpps andra spännande nyheter, och det blir genast svårare att konkurrera om uppmärksamheten igen.

Därför är det smart att anstränga sig lite extra under dagarna för en ny lansering, och att skapa en tydlig och smart säljstrategi för livechatten.

5 sätt att maxa din produktlansering med livechatt

#1 Mer personal i chatten under lanseringens första dagar

Om marknadsgänget gjort sitt jobb, bör trafiken peaka märkbart under dagarna för din produktlansering. Det innebär att det kommer att behövas fler personer än vanligt som kan chatta med besökarna. Dessa bör vara väl förberedda och insatta i den nya produkten.

Det kan också vara smart att bemanna chatten med fler säljare än vanligt under de här dagarna, för att få till så många affärer som möjligt medan intresset är på topp.

#2 Minimera svarstiden i livechatten

Under produktlanseringens första dagar är det viktigare än någonsin att minimera svarstiden i livechatten. Dina besökare är intresserade nu, och man får bara en chans att göra ett gott första intryck.

Är chatt-teamet snabba nog kan de förhoppningsvis förebygga att kunder som tvekar surfar vidare till konkurrenter för att jämföra olika alternativ.

Företaget Intercom lägger stort fokus på att hålla nere svarstiden när nya produkter släpps. De har nämligen upptäckt att konverteringsgraden ökar med hela 80% om besökaren chattat med någon ur säljteamet.

#3 Använd livechatten för upselling – och för downselling (jo, faktiskt! )

Att bygga en hållbar verksamhet handlar inte bara om att vinna affären. Du måste vinna dina kunders hjärtan också.

Livechatt är en perfekt kanal för personlig kommunikation

Va?! Sälja mindre?!

Ja! Det finns till och med de som går så långt att de hävdar att downselling är det nya upselling. Du kanske tänker att det verkar strida mot allt förnuft att sälja mindre än du kan? Dags att tänka om!

Varför? Jo, för att en av de största utmaningarna för företag som vill växa, är kundbortfall över tid. Customer churn. Så i själva verket är kundlojalitet betydligt mer värt i längden, än de där sista slantarna som kan tjänas genom en allt för aggressiv upselling.Sann omtanke ger lojala kunder. Och vad kan vara mer omtänksamt än att på allvar sätta kunden först, och hjälpa hen att spara pengar när det är möjligt?

#4 Minska antalet övergivna varukorgar med livechatt

Kunder som ändrar sig i sista stund och överger sin varukorg utgör en stor utmaning. Visst är det trist? Så nära till det där efterlängtade köpet… Men nära skjuter som bekant ingen hare, som dessutom ofta ger fantastiska möjligheter till upselling. Men också… *drumroll*… till downselling.

I genomsnitt överges fler än 3 av 4 varukorgar, innan något köp genomförts.

Ett sätt att angripa problemet med övergivna varukorgar, är att utnyttja sin livechatt strategiskt. I livechatten kan du enkelt besvara frågor som uppstår i köpets slutskede, och även erbjuda rabattkoder eller gratis frakt.