Hem DETALJHANDEL Retailbolagen som är bäst på att möta kunden digitalt

Retailbolagen som är bäst på att möta kunden digitalt

Publicerat av: Redaktionen

Dagligvaru- och detaljhandeln blir allt bättre på att möta kunden digitalt.

Retailbolagen som är bäst på att möta kunden digitalt 3Bäst i branscherna är de statliga företagen Systembolaget och Apoteket. Det visar managementkonsultbolaget BearingPoints årliga rapport ”Digital Leaders in Sweden 2020” som bygger på en analys av 84 storbolag.

Branschstudien visar att dagligvaruhandeln behåller sin plats som tredje bästa bransch när det kommer till digital mognad, efter telekom- (B2C) och energibranschen. De förbättrar sig inom alla områden, men gör störst kliv inom digital marknadsföring. Bäst i klassen inom dagligvaruhandeln är Systembolaget som har klättrat från plats 23 i fjol till nummer fem i år. Längre ner på listan placerar sig matvarujättarna, anförda av Coop som gjort störst framsteg efter att ha klättrat från plats 30 till plats 15. Coop följs av ICA (26), Hemköp (37), Citygross (41) och Willys (52). ICA och Willys är de enda som tappat placeringar bland bolagen inom dagligvaruhandeln.

Inom detaljhandeln däremot, förbättrar sig samtliga bolag och branschen går från en snittpoäng på 2.88 till 3.12 – men tappar trots det en placering i årets ranking. Inom e-handel ligger detaljhandeln i topp bland alla branscher. Apoteket är det detaljhandelsbolag som lyckats bäst i sin digitala mognad och är också det företag som klättrat mest från föregående år. De går från plats 16 till att inta en silverposition av samtliga bolag i studien.

– Systembolaget har tagit stora kliv framåt i sin digitala utveckling och då framför allt inom e-CRM. Övriga detaljhandeln har gjort betydande framsteg under de senaste fem åren, vilket drivits av en framväxande e-handel och konkurrens från nya e-handelsspelare, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint.

Även klädjätten H&M tar kliv framåt och går från plats 18 till 16. Stadium har också lyckats väl det senaste året och går från plats 35 till plats 29. Mest tappar Qliro Group som går från en elfte placering i fjol till plats 20 i år. Längst ner på listan av detaljhandelsföretag hamnar finska byggjätten K-rauta.

– Apotekets utveckling är spännande att följa då de lyckats förbättra sig inom alla de fyra digitala dimensionerna, framförallt vad gäller ökad aktivitet på Instagram, innehåll och företagsinfo, förbättrade säljstöd och livechat, säger Louise.

Dagligvaru- och detaljhandeln som är bäst på digitalisering:

DagligvaruhandelSnittbetyg 2020Snittbetyg  2019*FörändringPlacering 2019Placering 2020
Systembolaget3.452.840.61235
Coop3.312.810.53015
ICA3.203.020.181926
Hemköp3.082.570.515137
City Gross3.022.620.43741
Willys2.902.9002852

 

 

 

DetaljhandelSnittbetyg 2020Snittbetyg 2019*FörändringPlacering 2019Placering 2020
Apoteket AB3.493.070.42162
Elgiganten3.373.010.362412
IKEA3.353.280.07314
H&M3.312.910.401816
Qliro Group3.293.070.221120
Kronan Apotek3.213.030.182924
Stadium3.152.890.263529
Clas Ohlson3.143.060.08830
Apotek Hjärtat3.122.840.283432
Kjell & Co3.102.720.385234
XXL3.102.750.355735
Netonnet3.102.870.233936
Byggmax2.982.660.325847
Dustin2.842.590.256758
Axstores2.812.790.024763
K-rauta2.632.510.127169

 

Relaterade Artiklar