Redan torsdag den 7 november kommer flera större nätbutiker att tjuvstarta Singles Day-rean.
Detta trots att Singles Day infaller först på måndag den 11 november. Och en del mindre nätbutiker startade Black Month-reor redan den 1 november, långt före Black Friday som i år inträffar först fredag den 29 november.
”I år infaller Black Friday nästan en vecka senare än förra året. Det medför att Black Friday i större utsträckning krockar med julhandeln. Då det blir tuffare för nätbutikerna att få ut alla paket i god tid före julen, kommer flera tjuvstarta reorna. Det gäller som konsument att vara ute i god tid för att inte missa godbitarna”, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
Viktiga datum i november
7-11 nov Singles Day-rea i Sverige
11 nov Singles Day (11/11). Har sitt ursprung i Kina
22 nov-2 dec Black Week-rea i Sverige. De lägsta priserna är under 29 nov-2 dec 29 nov Black Friday. Har sitt ursprung i USA
2 dec Cyber Monday. Har sitt ursprung i USA
Var femte nätbutik satsar på Singles Day
Singles Day som har sitt ursprung i Kina inträffar varje år den 11 november och är världens största readag. Under ett dygn 2018 hade den kinesiska marknadsplatsen Alibaba en försäljning om 280 miljarder kronor.
”Även i Sverige har Singles Day ökat i popularitet under de senaste åren. Totalt sett planerar 22 % av svenska e-handlare att ha någon form av Singles Day-kampanj. De första Singles Day-kampanjerna kommer smygstarta redan på kvällen torsdag den 7 november”, säger Nicklas Storåkers.
Black Friday – årets billigaste dag
Black Friday som har sitt ursprung i USA infaller alltid dagen efter Thanksgiving, som i sin tur infaller den fjärde torsdagen i november. PriceRunners prognoser är att Black Friday bedöms växa med 20 procent 2019. Föregående år växte Black Friday med 27 procent enligt PostNord.
Statistik från PriceRunner av prisutvecklingen dag-för-dag under 365 dagar visar också att Black Friday är årets billigaste dag. I en mätning av över 20.000 produkter sänktes priserna på Black Friday 2018 med i snitt 17 % på 22 % av alla produkter. 2
En undersökning som PriceRunner gjort tillsammans med Kantar Sifo visar att nästan 4 av 10 nätbutiker räknar med att ha rea under årets Black Friday.
Största reakategorierna under Black Friday förra året Kategori | Andel av produkter på rea | Genomsnittlig rea |
TV-spel | 47% | -39% |
Högtalare | 21% | -28% |
Routrar | 22% | -27% |
Böcker | 6% | -25% |
Belysning | 24% | -24% |
Hörlurar och Headset | 14% | -24% |
Surfplattor och Tablets | 20% | -24% |
Skrivare | 12% | -23% |
Bilbarnstolar | 11% | -23% |
Mobiltillbehör | 7% | -23% |
Hårprodukter | 11% | -21% |
Barnvagnstillbehör | 12% | -21% |
Heminredning | 39% | -21% |
Möbler | 41% | -20% |
Batterier och Laddbart | 7% | -20% |
Smink | 10% | -20% |