Åhléns som har en av Sveriges snabbaste växande e-handelsplattformar har under pandemin sett en kraftig tillväxt och för att ytterligare snabba på utvecklingen väljer nu Åhléns att ta in Omniarch som stöttande partner inom digital strategi.
Omniarch har fått i uppdrag att stötta med nyckelposition inom företaget för att stärka Åhléns digitala strategier.
Omniarchs uppdrag handlar också om att verka för en för kundresan anpassad organisation som effektivt kan stärka användarupplevelsen och proaktivt verka för relevant positionering i mötet med dagens och morgondagens allt mer e-handlande kunder.
Pelle Pettersson, VD, om det prestigefyllda uppdraget:
Åhléns ägs av Axel Johnson-koncernen där vi hos Axfood/Hemköp under 2020 och 2021 visade på vilka resultat vi kan uppnå med vårt flexibla och kompetenta team. Nu fortsätter vi med att ta oss an Sveriges ledande varuhuskedja där vi stöttar med såväl strategisk som operativ skärpa. Vi är ödmjuka inför uppgiften och samtidigt stolta över att kunna presentera Åhléns som en ny kund hos Omniarch.
Mattias Pettersson, medgrundare till och Senior E-commerce Consultant hos Omniarch, berättar om fokusområdena i uppdraget hos Åhléns:
Åhléns har redan kommit väldigt långt i sina digitala satsningar. Att få möjlighet att kliva in med ansvar över ett team som har hög kompetens känns väldigt kul och inspirerande. Mitt fokus som ansvarig blir att förflytta ytterligare kompetens närmare kärnan och effektivisera arbetet internt samt att verka med mitt team för att stärka Åhléns organiska tillväxt.
Johanna Levy, E-commerce director hos Åhlens, kommenterar samarbetet:
Anledningen att valet som leverantör föll på Omniarch var primärt deras styrka inom strategiskt-operativa roller, att dels kunna sätta strategi men också vara så pass operativt kunniga att faktiskt genomföra den också. Vi upplevde att upplägget med Omniarch passar bra in i Åhléns som organisation och något vi kan växa flexibelt med. Vi ser fram emot att jobba tillsammans.