Ökad konsumentkontakt och värderingar är bland de viktigaste trenderna inom detaljhandeln
Hem TRENDER Ökad konsumentkontakt och värderingar är nu bland de viktigaste trenderna inom detaljhandeln

Ökad konsumentkontakt och värderingar är nu bland de viktigaste trenderna inom detaljhandeln

Publicerat av: Redaktionen

Att sätta kunderna främst har alltid varit en prioritet inom detaljhandeln, men med ekonomiska påfrestningar och ett sjunkande antal kunder i fysiska butiker är det nu viktigare än någonsin att knyta an till kunderna och erbjuda dem en minnesvärd shoppingupplevelse.

Konsumenternas köpmönster förändras, vilket innebär att återförsäljarna måste anpassa sig för att kunna behålla deras uppmärksamhet och engagemang.

Det bästa sättet att göra detta är genom personlig anpassning, att bygga ett varumärke som drivs av värderingar och att skapa flerkanalsmetoder för försäljning.

Allt färre människor vänder sig till fysiska butiker eller ens till webbplatser för att handla. Svensk handelsbarometer rapporterar exempelvis att framtidstron inom handeln faller för sjunde månaden i rad under oktober månad.

När kunderna blir mer och mer upptagna har de mindre tid att besöka butiker eller bläddra genom innehåll som inte är relevant för dem. Därför behöver varumärken i allt högre grad erbjuda sina produkter på plattformar som kunderna redan använder. Butiker på TikTok och Instagram är ett smart sätt att göra detta, då många konsumenter använder dessa plattformar för underhållning. Apparna använder dessutom algoritmer för att skräddarsy innehållet utifrån vad konsumenterna vill se, vilket gör det mer sannolikt att de ser produkter som de vill köpa i rätt kontext.

Skapa en viral shoppingupplevelse

En viktig trend för 2023 inom detta område är försäljning via flera kanaler, vilket innebär att det finns flera sätt att köpa från varumärken både i butik och online. Eftersom allting utvecklas så snabbt i den moderna världen förväntar sig konsumenterna flera sätt att köpa från återförsäljare, inklusive webbplatser, appar, sociala medier och fysiska butiker. Kunderna förväntar sig även utmärkt kundservice, snabba returer och återbetalningar samt flera olika betalningsmetoder. Detta pekar på en förändring inom detaljhandeln – återförsäljare förväntas nu komma till konsumenterna, inte tvärtom.

Ökad konsumentkontakt och värderingar är bland de viktigaste trenderna inom detaljhandeln

Mårten Kry

Undantaget är dock upplevelseshopping, en växande trend där butiker erbjuder en interaktiv och minnesvärd detaljhandelsupplevelse. För att locka konsumenter till sina fysiska butiker skapar många återförsäljare nu butiker som sticker ut, med dynamisk, effektfull skyltning och inredning som är anpassad för sociala medier. Om varumärken kan skapa en viral shoppingupplevelse leder det inte bara till fler kunder och ökad försäljning, utan även till ökad varumärkesnärvaro online, vilket ger återförsäljaren större spridning och ökad onlineförsäljning.

Vikten av samhällsansvar

Det viktigaste som varumärken kan göra under 2023 är att bygga relationer med kunderna. Att erbjuda produkter och upplevelser som konsumenterna vill ha är en väsentlig del av detta, men det är också viktigt att ha ett socialt ansvarsfullt varumärke med värderingar som konsumenterna kan relatera till.

Socialt ansvarsfull handel, där varumärken har ett samhällsansvar utöver strävan efter vinst, kan göra det möjligt för konsumenterna att relatera till återförsäljaren och skapa en lojal fanbase för varumärket. På samma sätt är det mer sannolikt att varumärken som använder sig av ohållbara eller oetiska metoder får dåligt rykte och till och med kan bli föremål för bojkott och protest.

Hållbarhet är en av de viktigaste värderingar som konsumenterna söker i ett varumärke och det finns ett ökat tryck på återförsäljare att implementera hållbarhet i sin leverantörskedja, inte bara göra symboliska ansträngningar i butiker. Företag som inte har gjort detta har fått motreaktioner från påtryckningsgrupper och konsumenter. Sony är med och visar vägen för hållbarhet genom att sikta på nollutsläpp till 2040.

2023 blir ytterligare ett år av förändring för detaljhandeln, eftersom en kombination av förändrade konsumentvanor och ekonomiskt tryck tvingar återförsäljare att anpassa sig. Det bästa sättet för återförsäljare att lyckas är att skapa en användarvänlig digital plattform och en minnesvärd fysisk detaljhandel för konsumenterna.

Mårten Kry, Country Account Manager, Sony Nordics

Relaterade Artiklar