Nytt samarbete möjliggör drift av butiker med minimal ekonomisk risk och helt utan egen personal

Företagen Splitgrid och Retail Knowledge ingår ett tätt samarbete och kastar där med om alla gamla sanningar när det kommer till att bedriva fysisk retail.

Fysisk retail med helt andra spelregler. Göran Eriksson Splitgrid (t.v.), Fredrik Weisten Retail Knowledge (t.h.)

Stora ekonomiska risker minimeras och du behöver inte ens investera i egen personal.

Det är allmänt känt att det finns stora utmaningar med att bedriva fysisk retail idag. Många varumärken och leverantörer tappar marknadsnärvaron i samma takt som återförsäljarna går in rekonstruktion eller i värsta fall ta ned skylten helt. När retailkartan ritas om påverkar detta naturligtvis även fastighetsägarna.

Samarbetet mellan Splitgrid och Retail Knowledge ger leverantörer och varumärken möjlighet att själva verka på den fysiska arenan utan stora investeringar och långa ledtider. Även fastighetsägarna ges möjlighet att fylla ej uthyrda lokaler med intressant retail och minimala ekonomiska risker.

Fördelning av intäkter i realtid

Splitgrids tjänst innebär att intäkterna fördelas per automatik via en integration mot kassasystemet. Leverantör, fastighetsägare eller annan part får löpande intäkter från försäljningen tillsammans med försäljningsinformation. Automatiseringen minimerar administrationen och affärsrisken minimeras radikalt.

Färdigt driftbolag med kassasystem och personal

Retail Knowledges driftbolag, Space Invaders, ansvarar för den totala driften av butiken från ax till limpa. Då driftbolaget redan är på plats med kassasystem, integrationer till Splitgrid och betalmetoder reduceras både investeringsbehovet och etableringstiden avsevärt. Retail Knowledge ansvarar sedan att butiken driftas med rätt butikssäljare och butikschef.

– I och med detta samarbete blir det inte krångligt och kapitaltungt att bedriva fysisk retail. Upplägget är perfekt för drift av Pop-Up eller för internationella företag som vill testa etableringar på den svenska marknaden utan stora investeringar, säger Fredrik Weisten, VD och Grundare av Retail Knowledge.