Ny undersökning: Handeln måste behärska hybridshopping för att möta konsumenternas förväntningar
Hem UNDERSÖKNING Ny SOTI undersökning: Handeln måste behärska hybridshopping för att möta konsumenternas förväntningar

Ny SOTI undersökning: Handeln måste behärska hybridshopping för att möta konsumenternas förväntningar

Publicerat av: Redaktionen

Detaljhandeln satsar nu officiellt på den hybrida affärsmodellen, vilket krävs för att de ska kunna hantera att konsumenternas beteende återigen förändras.

Denna gång är orsaken ett begränsat produktutbud, som i sin tur har sitt ursprung i den globala krisen i leveranskedjan.

Inflation och valutaförändringar har också påverkat priserna globalt.

Utöver detta har även konsumenternas förväntningar på handeln ökat. Konsumenterna letar nu efter butiker som kan möta deras personliga preferenser, både när de shoppar online och i butik.

SOTI:s nya globala rapport The Tech Effect: Strengthening the Omnichannel to Meet Consumer Demands visar att handlare måste använda ny teknik för att förbättra den hybrida shoppingupplevelsen. Annars riskerar de att snabbt förlora kunder till konkurrenter.

2022 var ett tufft år för konsumenternas shopping

Årets rapport visar att flera faktorer under förra året hindrade svenska konsumenter från att shoppa. 92 procent av de svenska konsumenterna upplevde problem med tillgänglighet, prissättning och frakt. Globalt var siffran 88 procent. Det som konsumenterna är allra mest överens om är att varor har blivit dyrare. Årets siffra på 68 procent kan jämföras med att bara 42 procent upplevde samma sak förra året.

 

  Sverige Globalt
Produkterna är dyrare 68 % 58 %
Produkterna går inte längre att få tag i 28 % 34 %
Leveranstiderna är långsammare än vanligt 31 % 31 %
Leveransavgifterna är högre 22 % 28 %
Total andel som upplevt problem av något slag 92 % 87 %

Ny undersökning: Handeln måste behärska hybridshopping för att möta konsumenternas förväntningar

Den bästa av två världar

De handlare som erbjuder en shoppingupplevelse där det inte finns några märkbara skarvar mellan, butiken och e-handeln kommeri längden lyckas få mer lojala kunder. 49 procent av de svenska konsumenterna (46 procent globalt) föredrar att handla online istället för i en fysisk butik. 23 procent av svenskarna uppger att de det senaste året minskat sina inköp i butiker där de tar med sig produkten direkt vid köpet. Samtidigt uppger 17 procent att de har ökat sin shopping i butik det senaste året.

Undersökningen visar att det sker en gradvis förflyttning mot en hybrid shoppingmodell. Handeln har nu möjlighet att slå samman de bästa strategierna från båda världarna och använda dem för att möta konsumenternas förväntningar.

Idag letar många konsumenter aktivt efter butiker som erbjuder bättre och mer personligt anpassade upplevelser. 49 procent av svenskarna svarade att de föredrar butiker som anpassar shoppingen efter deras individuella preferenser.

– För att kunna ge en personlig köpprocess som skapar en bra helhetsupplevelse krävs det att handlarna förstår sina kunder. Tekniken kan hjälpa handeln att få en den överblick de behöver för att möta kundens krav i varje skede av köpupplevelsen, såväl på nätet som i den fysiska butiken. En digital, uppkopplad infrastruktur och mobil spårningsteknik som ger information i realtid underlättar köp- och betalningsprocessen för konsumenter och tillåter dem själva välja hur de vill att varorna ska levereras, säger Stefan Spendrup, chef för norra och västra Europa på SOTI.

Leveransalternativ och tid är avgörande för köp

Även leveransen är viktig för konsumenterna. Sex av tio av svenskar förväntar sig att genom hela leveransprocessen kunna ta reda på var deras beställning befinner sig. Mer än hälften, 55 procent av svenskarna och 61 procent globalt, är överens om att de fortsätter handla i de butiker som kan leverera varor till dem snabbast. De svenska siffrorna är något lägre än det globala genomsnittet, men svenskarnas krav ökar år efter år.

Det vanligaste leveransalternativet i Sverige är leverans till ombud, vilket 36 procent av svenskarna väljer. Globalt är motsvarande siffra bara 14 procent, vilket är lite förvånande.Var tredje svensk har valt att inte gå vidare med ett köp när de fått reda på vilket transportföretag som erbjöds för leveransen.

Gräset kan vara grönare på andra sidan

Konsumenter blir allt mer medvetna om sin shopping och butikerna de handlar från, och detta gör att klimatpåverkan är allt viktigare för dem. 48 procent av svenskarna säger att de föredrar att handla hos en återförsäljare som erbjuder koldioxidkompensation och mer återvinningsbara förpackningar. Det är något fler än de 44 procent globalt som svarar samma sak.

– Hållbarhet blir en allt viktigare fråga för svenska konsumenter. Handlare vinner på att använda sin mobila tekniks fulla potential. Men brist på insyn i dina mobila enheter kan förstöra ditt företags resultat, då många kritiska problem kan gå under radarn. Företag bör investera i en enhetshanteringslösning för att identifiera problem innan de blir stora, vilket kommer förhindra att enheterna kasseras i onödan. Samtidigt som enheternas livslängd kan förlängas med rätt teknik på plats som upptäcker problem tidigare, tar företagen steg mot en mer hållbar verksamhet, vilket är en ökad efterfråga hos konsumenterna, säger Stefan Spendrup på SOTI.

Metodik för rapportering

På uppdrag av SOTI genomförde Arlington Research, en oberoende marknadsundersökningsbyrå, 10 000 intervjuer online. De tillfrågade var i åldern 18 till 65 år och representativt utvalda med hjälp av kvoter för kön, ålder och region som fastställts på landsnivå mellan 26 oktober och 3 november 2022. De 10 000 intervjuerna genomfördes i åtta länder: Sverige, USA, Kanada, Mexiko, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Australien.

Relaterade Artiklar