LuggageHero löser bagagestrul med hjälp av Stripe

Under de senaste åren har det vuxit fram flera framgångsrika onlineföretag inom resebranschen.

Ett nytt företag är LuggageHero, som för närvarande finns i tre städer men planerar utöka sin verksamhet till 39 städer fram till 2020. Konceptet är enkelt – bagageförråd där du behöver det, när du behöver det.

Idag vill vi göra allt online. Så när man bokar sin resa online, varför inte också boka plats för resväskan online så att den kan vara på ett säkert ställe, från dess att du checkar ut från hotellet tills det du tar dig till flygplatsen eller tågstationen?

Detta var tanken bakom LuggageHero när Jannik Lawaetz grundade företaget år 2016. Han startade utan investerare, med omkostnader nedskurna till ett absolut minimum och genom att använda sina egna besparingar, och redan efter tre månader hade LuggageHero hanterat 1000 resväskor.

I dagsläget har LuggageHero i runda siffror hanterat en halv miljon förrådstimmar och finns i Köpenhamn, New York och i London. Bara i New York finns det redan 120 ställen att förvara sitt bagage.

”Vi har haft otroligt mycket att göra sedan starten”, berättar Jannik Lawaetz, vd och grundare av LuggageHero, och fortsätter: ”Vi har etablerat verksamheten från grunden, själva rest runt och gjort alla avtal med butiker, hotell och kaféer, där resenärer kan ställa sina resväskor och ryggsäckar. Det ger en enorm förståelse för vem vi arbetar för och större trygghet för våra kunder. Vi är som våra kunder och vi förstår dem fullt ut.”

Faktum är att LuggageHero haft så stor framgång hos kunderna att både Wonderful Copenhagen och Lonely Planet stöttar deras idé och nämner möjligheten för deras användare och följare.

”Våra kunder är så nöjda med konceptet att vi nu har mer personer som fungerar som Brand Heros och hjälper oss att hitta bra ställen att samarbeta med. Men en stor del av framgången är att vi inte bara bokar online utan också hanterar betalningar online, så det finns inget behov för kontanter. Kunder betalar via Stripe, Det är enkelt, säkert och internationellt. Vi har samma betalplattform överallt och våra kunder vet exakt vad som händer när dem använder oss, vart de än befinner sig,” säger Jannik Lawaetz

I början försökte LuggageHero hantera betalningarna själva – men manuella utbetalningar visade sig snabbt vara för mycket arbete för den kraftigt växande verksamheten, och de letade efter en mer skalbar lösning. ”Stripe var ett självklart val för oss som är en teknologi-baserad verksamhet. Det är enkelt att implementera och hantera och det hjälper oss att växa verksamheten i många nya städer internationellt,” avslutar Jannik Lawaetz.