Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2018

Under torsdagskvällen den 29 november korades årets effektivaste kommunikationsinsatser på Stockholms stadshus när 100-wattaren avgjordes för 29:e gången i ordningen.

Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest watt blev Åkestam Holst NoA.

Under torsdagskvällen korades vinnarna i den prestigefyllda kommunikationstävlingen 100-wattaren. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet.

Totalt delades 33 priser ut i valörerna 100, 75 och 50-watt, samt det nya priset 100-fattaren.

I den största kategorin, sett till antal inskickade bidrag, Konsument Kampanj, tog Arla med Åkestam Holst NoA hem högsta vinsten. I kategorin Årets Nytänk vann SBAB med ”Boendeekonomi är jättekul!?”.

Volvo Cars med Forsman & Bodenfors tog 100-watt i kategorin ”Långsiktigt”.  100-fattaren, specialpriset som belönar ansvarsfull och inkluderande reklam, delades ut för första gången och den historiska vinnaren blev Halebop.

Byråerna med flest watt:
Åkestam Holst NoA 500w
NORD DDB Stockholm 400w
Abby Priest 200w
Forsman & Bodenfors 175 w

Annonsörerna med flest watt:
Klarna 250w
Adobe 200w
IKEA 200w
Reportrar utan gränser 200w

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2018:

Ideellt
100-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst NoA
75-watt, The Raoul Wallenberg Algorithm, Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
50-watt, Scout View, Scouterna, Garbergs

Ideellt Kampanj
100-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
75-watt, Fotboll utan fylla, IQ, Forsman & Bodenfors
50-watt, Första hjälpen vid sorg, Svenska Kyrkan, Volontaire

Företag
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Älskade assistent, Kommunal, Scream/Ruth
50-watt, The Bird Banner – Engineering for life, Ramboll, Garbergs/IUM

Företag Kampanj
100-watt, Tele2 End-Up, Tele2, Åkestam Holst NoA
75-watt, Gör plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
50-watt, Renault – Vägen till framgång, Renault, Reaktion

Internationellt
100-watt, IKEA´s response to Balenciaga, IKEA, ACNE/IKEA Creative Hub
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Internationellt Kampanj
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool

Årets Nytänk
100-watt, Boendeekonomi är jättekul!?, SBAB, Emakina DBG
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Konsument Strategisk design
100-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, S:t Eriks Bryggeri, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Bryner
50-watt, MissLyckad, Länsförsäkringar Göteborg, Stendahls

100-fattaren
Vinnare, Halebop
Finalist, McDonald´s
Finalist, IKEA

Konsument Singel
100-watt, Irresistibly pointless trueview ads, IKEA, Åkestam Holst NoA
75-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
50-watt, The World’s Most Boring Billboard, Sioo:x, Stendahls

Konsument Kampanj
100-watt, Bara mjölk smakar mjölk, Arla, Åkestam Holst NoA
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King

Långsiktigt
100-watt, Made by Sweden, Volvo Cars Sverige, Forsman & Bodenfors
75-watt, Från en familj där mat är kärlek, Zeta, Hummingbirds, Wavemaker och Zeta
50-watt, Krafter utöver det vanliga. På jobbet., Unionen, ANR BBDO