BlackFriday 2021 kan komma att slå rekord i Sverige vad gäller handel via shoppingappar baserat på förra årets statistik, trenden hittills under året och förutsägelser från globala industrianalytiker.
Shoppingapparnas andel av den digitala handeln fortsätter öka.
Enligt eMarketer, ökade den globala handeln via mobilappar under 2020 med 28% till 2,7 biljoner dollar och stod för närmare 65% av den globala försäljningen inom digital detaljhandel.
Samma utveckling syns i Sverige, där framförallt sista kvartalet 2020 stod ut markant. AppsFlyers statistik visar att antalet shoppingappar som laddades ner och installerades i under Q4 2020 var 45% högre jämfört med året innan. Siffrorna visar även en rejäl topp vad gäller köpsummor under Q4 (+ 61%), med start under Black Friday.
Optimism för handeln
Svensk Handel har redan indikerat sin optimism inför årets julhandel. Med tanke på den stora fortsatta uppgången av nedladdningar av shoppingappar i Sverige sedan årsskiftet (+ 149% på iOS sedan slutet av december fram till maj 2021) hägrar potentiellt en fantastisk shoppingsäsong via mobilappar i Sverige.
Som marknadsförare kan det därför vara läge att satsa lite extra på att annonsera för shoppingapparna inför storhelgerna. Men glöm inte att mäta relativt andra konkurrerande appar. Om användningen av alla appar växer på en marknad, kan din tillväxt ge en falsk bild av verkligheten. Det blir också dyrare att annonsera när konkurrensen ökar så det är viktigt att räkna på kostnad för varje ny användare.
Bas för 2022
De nya appanvändarna är en viktig bas för din digitala handel under 2022. Ledorden bör vara:
- Transparens och öppenhet vad gäller delning av personlig information.
- En fantastisk upplevelse i appen.
- Sömlös väg mellan app och webb.