629
De senaste årens snabba tillväxt i e-handeln har gjort att volymerna på antalet paket som levereras ökat kraftigt i Sverige, men det är inte bara mängden paket som ökat i samhället – även antalet telefonbedrägerier har fått en kraftig ökning på senare år.
-
Bedrägerier via telefon har totalt ökat med 54 procent det här året.
-
2020 lyckades bedragare lura till sig närmare 160 miljoner kronor.
En av anledningarna till att just e-handeln är en av de särskilt utsatta branscherna är att många av transportföretagen är beroende av telefonsamtal vid till exempel leveranstillfället – något som gör det lätt för bedragare att utge sig ringa från ett transportföretag i syfte att komma åt portkoder eller andra känsliga uppgifter. Även bluff-sms är mycket vanliga, inte minst under perioder med stora volymer som till exempel nu under julhandeln.
Fyra tips – så skyddar du dig mot ett e-handelsbedrägeri
- Har du faktiskt beställt något? Leta upp orderbekräftelsen och dubbelkolla vilket leveranssätt du valt.
- Lämna aldrig ut några känsliga uppgifter via telefon och klicka aldrig på länkar i SMS du inte känner igen.
- Om du är osäker – lägg på samtalet och kontakta istället kundtjänsten till företaget ringaren uppgav sig ringa från och be dem verifiera att det är en leverans.
- Om du misstänker att du blivit utsatt – kontakta polisen.