724
De senaste årens snabba tillväxt i e-handeln har gjort att volymerna på antalet paket som levereras ökat kraftigt i Sverige, men det är inte bara mängden paket som ökat i samhället – även antalet telefonbedrägerier har fått en kraftig ökning på senare år.
Bedrägerier via telefon har totalt ökat med 54 procent det här året.
2020 lyckades bedragare lura till sig närmare 160 miljoner kronor.
En av anledningarna till att just e-handeln är en av de särskilt utsatta branscherna är att många av transportföretagen är beroende av telefonsamtal vid till exempel leveranstillfället – något som gör det lätt för bedragare att utge sig ringa från ett transportföretag i syfte att komma åt portkoder eller andra känsliga uppgifter. Även bluff-sms är mycket vanliga, inte minst under perioder med stora volymer som till exempel nu under julhandeln.
Fyra tips – så skyddar du dig mot ett e-handelsbedrägeri
- Har du faktiskt beställt något? Leta upp orderbekräftelsen och dubbelkolla vilket leveranssätt du valt.
- Lämna aldrig ut några känsliga uppgifter via telefon och klicka aldrig på länkar i SMS du inte känner igen.
- Om du är osäker – lägg på samtalet och kontakta istället kundtjänsten till företaget ringaren uppgav sig ringa från och be dem verifiera att det är en leverans.
- Om du misstänker att du blivit utsatt – kontakta polisen.