Check Point Research (CPR) presenterar nu sin Brand Phishing Ranking, som visar vilka varumärken som använts mest för nätfiskeattacker under det första kvartalet 2024.
Dessa attacker används ofta av cyberkriminella i syftet att komma åt personlig information eller bankuppgifter genom att uppge sig vara någon annan person eller organisation.
Microsoft fortsätter ligga på förstaplatsen och antalet attacker kopplade till varumärket ökade dessutom från 33 till 38 procent, jämfört med förra kvartalet.
Google och LinkedIn intar andra platsen med 11 procent vardera. För första gången någonsin tar sig Airbnb in på topplistan, vilket visar på de cyberkriminellas anpassningsförmåga att strategiskt välja vilka varumärken att imitera.
De mest använda varumärkena för nätfiske under det första kvartalet 2024 är:
- Microsoft (38%)
- Google (11%)
- LinkedIn (11%)
- Apple (5%)
- DHL (5%)
- Amazon (3%)
- Facebook (2%)
- Roblox (2%)
- Wells Fargo (2%)
- Airbnb (1%)
En nätfiskeattack i Microsofts namn sker ofta genom ett mejl där cyberkriminella uppger sig för att jobba med användarkonton på Microsoft. De uppmanar offer att klicka på en länk för att verifiera deras mejladress så att Microsofts tjänster går att använda i framtiden. Länkarna i dessa nätfiskemejl leder inte till officiella sidor, utan i stället till falska kopior som kan användas av bedragarna för att exempelvis stjäla känslig information eller ladda upp skadlig programvara.
– Mot bakgrund av det hot som nätfiskeattacker utgör är det väldigt viktigt att användare är vaksamma och försiktiga när de interagerar med mejl eller meddelanden som påstås komma från kända varumärken, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert, Check Point Software. Genom att fortsätta vara vaksamma och anta proaktiva cybersäkerhetsrutiner kan man minska risken att falla offer för nätfiske.