Maya Delorez lägger grunden för fortsatt tillväxt och innovation – bygger om e-handeln från grunden
Hem E-HANDEL Maya Delorez bygger om e-handeln från grunden

Maya Delorez bygger om e-handeln från grunden

Publicerat av: Redaktionen

Ett av sveriges snabbast växande DTC-varumärken, Maya Delorez, släppte i veckan en nydesignad e-handelsupplevelse.

Den är utvecklad i samarbete med e-handelsbyrån NoA-Ignite och headlessplattformen Centra, för att fortsätta accelerera bolagets globala tillväxt.

Varumärket säljer idag till över 70 länder och närmar sig en omsättning på 100 MSEK – där all försäljning sker i den egna e-handeln.

Maya Delorez grundades för 3,5 år sedan av Madelene Törnblom för att innovera och fylla ett hål i marknaden för ridsportskläder – ett segment som Madelene ansåg halkat efter i utseende, produktutveckling och digitalisering. Sedan dess har det gått fort och Maya Delorez är idag ett av Sveriges snabbast växande varumärken. Idag säljs Maya Delorez produkter i över 70 länder och går mot en omsättning på 100 MSEK år 2021. Varumärket har inga fysiska butiker eller återförsäljare. Istället sker 100% av bolagets försäljning via den egna e-handeln. I takt med den snabba tillväxten började Maya Delorez uppleva problem med skalbarheten i den tidigare e-handelsarkitekturen. Prestanda, lokalisering och utseende var tre områden som behövde en uppdatering om bolaget skulle fortsätta sin resa mot att bli världens största och mest innovativa ridsportsvarumärke. För att undvika att behöva dra ner på takten lanserade Maya Delorez i veckan en helt ny digital flaggskeppsbutik som rustats för kraftig global tillväxt. Flaggskeppsbutiken har byggts från grunden, och hyperlokaliserats till Maya Delorez viktigaste marknader – Sverige, Nederländerna, Tyskland, UK och USA. Den nya sajten har designats och implementerats av NoA-Ignite, och byggts på varumärkesnischade headlessplattformen Centra.

Maya Delorez lägger grunden för fortsatt tillväxt och innovation – bygger om e-handeln från grunden

Madelene Törnblom, Grundare och VD på Maya Delorez

– Vår förra sajt har med facit i hand varit väldigt framgångsrik, då den tagit oss från 0 till nästan 100 MSEK i omsättning på lite mer än tre år, utan några fysiska butiker eller återförsä Att växa snabbt är otroligt roligt, men det innebär också att man måste vara beredd att fatta viktiga beslut och inte vara rädd för att göra förändringar när något skaver. Den här gången handlade det kort och gott om att vi vuxit ur vår plattform som var svår att skala internationellt. Att bromsa var inget alternativ, så vi valde att göra om rubbet – inifrån och ut. På teknik från vår nya plattformspartner Centra har vi nu tillsammans med NoA-Ignite byggt en sajt som representerar Maya Delorez 2.0, och lagt grunden för att fortsätta vår exponentiella tillväxttakt i många år framöver, säger Madelene Törnblom, Grundare och VD på Maya Delorez.

Den nya e-handeln blir ett starkt konkurrensmedel mot de traditionella spelarna inom ridsportsindustrin. En industri som Maya Delorez vill förändra genom att skapa ett varumärke som är modernt i alla led. Från den digitala upplevelsen mot kunden, till att skapa ridsportsutrustning som både håller hög nivå när det kommer till design, och kvalitet genom användandet av hållbara funktionsmaterial som framgångsrikt blivit standard inom andra sportsegment.

Madelene Törnblom fortsätter:

– Att ridsportsindustrin längtat efter ett nytänkande alternativ råder det ingen tvekan om. Vår tillväxt talar för sig själv, och det här är bara början. Vi ska förändra hela industrin, och för att kunna göra det krävs det att vi hela tiden innoverar våra produkter och oss sjä Tack vare vårt samarbete med NoA-Ignite och Centra har vi nu samma tekniska innovationshöjd i våra digitala kanaler som vi upplever att vi har i vårt produktutbud. Detta är otroligt viktigt om vi ska lyckas uppnå våra skyhöga mål framåt.

 

 

Relaterade Artiklar