Real Madrid och Adobe i samarbete för att förbättra upplevelsen för supportrar över hela världen
Hem GAMINGE-SPORT Real Madrid och Adobe i samarbete för att förbättra digitala upplevelsen för supportrar över hela världen

Real Madrid och Adobe i samarbete för att förbättra digitala upplevelsen för supportrar över hela världen

Publicerat av: Redaktionen

Idag släpps nyheten om ett nytt samarbete mellan Adobe och den spanska sportjätten Real Madrid C.F..

Samarbetet ska främja klubbens tillväxt inom digitala upplevelser och förvandla en av världens mest prestigefyllda fotbollsklubbar till ett globalt underhållning- och livstilsvarumärke utan jämförelse.

Tack vare Adobe Experience Cloud kommer Real Madrid att kunna sammanföra supportrar världen över med uppslukande sportunderhållning, både on- och offline.

Real Madrid är en av de mest inflytelserika fotbollsklubbarna i världen med en av världens största skara av supportrar och en global räckvidd som överträffar även de största varumärkena inom underhållning och livstil. Genom att välja Adobe ställer Real Madrid om sitt tillvägagångsätt till supporterengagemang genom att skapa en djupare kontakt, var supportrarna än befinner sig – från läktaren i en arena till soffan i hemmet – vilket leder till bättre upplevelser, större lojalitet och mer tilllväxt världen över.

Med Adobe Experience Cloud som en del av kärnfokuset i Real Madrids resa med supportrarna kommer klubben att förena sin gedigna historia och tradition med ett modernt och innovativt förhållningsätt till det digitala engagemanget med supportrar. Med Adobe Experience Platform, kunddataplattformen för Adobe Experience Cloud, kommer Real Madrid ha möjlighet att skapa enhetliga kundprofiler i realtid och få en bättre förståelse för hur deras supportrar interagerar med varumärket och på vilka kanaler. Genom att använda apparna och tjänsterna inom Adobe Experience Cloud kommer Real Madrid både att kunna skapa, hantera och leverera förstklassigt personligt anpassat innehåll för att sammanföra, stimulera och driva ett djupare engagemang hos sina supportrar.

  • För oss kommer upplevelsen bland våra supportrar i första hand, så det var ett enkelt val att arbeta med Adobe som är ledande inom kundupplevelsen. Nästa generation globala supportrar har kreativitet och skapande i hjärtat. Så med Adobes DNA och omfattande kapacitet kan vi förverkliga vår vision om ett globalt community, som kommer att engageras i vårt digitala ekosystem. Adobe hjälper oss balansera data och integritet på ett sätt som låter oss lära känna våra supportrar bättre genom förtjänat förtroende och möjligheten att leverera de produkter och tjänster som de önskar, säger Michael Sutherland, Cheif Transformation Officer på Real Madrid C.F..

 

  • Real Madrid och Adobe i samarbete för att förbättra upplevelsen för supportrar över hela världenGenom att använda Adobe Experience Cloud kommer Real Madrid att kunna dela personanpassat innehåll i realtid, och skalbart, vilket främjar deras mål att bli ett globalt underhållningsvarumärke. Genom att omvandla den exalterade känslan som supportrar upplever på läktaren i en arena och översätta till uppslukande digitala upplevelser kommer klubben att kunna knyta en ännu närmare kontakt med sina supportrar världen över, säger Paul Robsson, President of International på Adobe.

Revolutionerande upplevelse på arenan och i hemmet

Med Adobe kan Real Madrid driva kund- och supporterengagemang genom data- och upplevelsedrivna tillvägagångsätt:

  • Genom den digitala lösningen öppnar Adobe och Real Madrid upp den ikoniska Santiago Bernabéu-stadion för en global publik, genom ett utökat ekosystem av onlineupplevelser, produkter och tjänster. Detta kommer att förvandla arenan till en virtuell destination tillgänglig för hundratals miljoner supportrar.

 

  • På hemmaplan kommer supportar att kunna uppleva en mer personlig relation med Real Madrid, vilket för dem närmare klubben är någonsin tidigare där Adobe möjliggör fängslande digitala upplevelser över plattformar, kanaler och enheter. Redan idag förändras arenans digitala reklamytor dynamiskt, beroende på vilket land en supporter är baserat. I framtiden kommer Real Madrid att kunna toppa denna upplevelse genom att leverera personliga annonser baserad på var supportrarna befinner sig under given tidpunkt, som till exempel i kollektivtrafiken eller på en bar.

Minska klyftan mellan Real Madrids supportrar, sponsorer och partners

Adobe kommer att möjliggöra för Real Madrid att driva affärs- och konsumenttillväxt inom onmi channel-handeln, vilket ökar värdet för både varumärkessponsorer och partners genom att hjälpa dem att hitta nya intäkter.

Med Adobe Experience Cloud kan Real Madrid koppla ihop supportrar och sponsorer. Där supportrarna har valt att delta, kan varumärkesparters använda segmentbaserade profiler från Real Madrid för att få kontakt med kunder på ett mer direkt och personligt sätt, som till exempel med personanpassade erbjudanden och integrerad reklam som smälter in i Real Madrids befintliga upplevelse. Partners kan till exempel rikta in sig på ett specifikt segment av fans med precis rätt produkter.

Relaterade Artiklar