Med e-handelns tilltagande popularitet har många varumärken kommit att inse mervärdet i att anamma digitala affärsmodeller.
Genom denna digitalisering och med mer flexibla leverans och returvillkor är inte vikten av att få känna och klämma på de plagg som man köper lika central för slutkunden.
Det svenska fin-tech bolaget, Klarna hade som målsättning att etablera sitt digitala erbjudande inom den europeiska marknaden.
Där man istället för att lansera en digital kampanj för att initiera denna expansion, ville nå sin målgrupp i en fysisk butiksmiljö. Därför valde Klarna att samarbeta med ett av sina medlemsföretag för att utforska den strategiska potentialen i pop-up aktiveringar som ett verktyg för internationell expansion. De två företagen gav sig gemensamt ut på en europeisk pop-up turné, där syftet var att integrera den digitala och fysiska kundupplevelsen genom interaktiva showrooms.
När det kom till att hitta de rätta butiksutrymmena för turnén, insåg de två företagen snabbt svårigheterna i att navigera den kommersiella fastighetsbranschen och att hitta de rätta lokalerna inom fyra olika marknader. För att kunna kringgå dessa problem, valde man därför att vända sig till det svenska prop-tech bolaget, xNomad, som erbjuder en plattform som matchar varumärken med lediga butikslokaler genom korttidsuthyrning och pop-up upplevelser.
Med fyra stopp i Barcelona, Paris, Rom och Berlin, hittade xNomads fastighetsexperter fyra unika butikslokaler belägna i städernas främsta shoppingområden. För att maximera varumärkesexponeringen för de respektive turnéstoppen, valdes butikslokaler i områden med ett stort antal besökare och med andra välkända varumärken i nära angränsning.
Klarnas pop-up turné löpte över sommarmånaderna och genom xNomads helhetslösning slapp de två företagen att grotta ner sig i det administrativa merarbete som en pop-up aktivering kan medföra. Där xNomad bistod de två företagen med allt från design, inredning, bemanning och kontraktering. Genom att effektivisera processen av att hitta rätt lokal och realisera pop-up konceptet, kunde företagen istället fokusera på att skapa en upplevelse utöver det vanliga.
I pop-up butikerna gavs besökare möjlighet att uppleva klädmärkets första fysiska showroom och att testa på deras vår- och sommarkollektion. Därtill kunde besökare även delta i en rad olika events inom allt från skönhet, mode och styling. Exempelvis erbjöds gratis massager, sminkkurser på plats ledda av utbildade makeupartister, och influencerledda workshops.
Allt som allt, var den europeiska pop-up turnén en succé. Butiken i Paris hade i genomsnitt 9000 dagliga besökare och de två företagen omskrevs flitigt i media under sommarmånaderna. Pop-up turnén innebar en utomordentlig möjlighet för två e-handelsbaserade varumärken att fysiskt synas inom fyra outforskade marknader, där man gemensamt kunde anamma en omnichannel strategi och bygga varumärkeskännedom inom helt nya målgrupper.
Är du ett varumärke som vill expandera internationellt? Eller vill du testa ditt erbjudande inom en ny marknad? Kika in xNomads plattform och kom igång med din pop-up aktivering för att skapa ett minnesvärt intryck.