Nordiska konsumenter handlar i år för 856 miljarder kronor på nätet.
Det är en tillväxt med 119 miljarder kronor sedan förra året.
– Den nordiska e-handelsmarknaden är alltjämt het. Det är bara en snar tidsfråga innan den uppnår historiska en biljon kronor, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, som snart integreras helt i Nets.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och som snart integreras helt i Nets, har mätt hur mycket de nordiska konsumenterna handlar för på nätet sedan 2006 och det har varit en stark tillväxt varje år. Bara det senste året ökar den totala konsumtionen för kategorierna resor, varor och tjänster 119 miljarder kronor.
Marknaden i Sverige där flest konsumenter som handlar på nätet finns − omkring 7 miljoner − är störst med drygt 300 miljarder kronor. Därefter följer Danmark som har omkring 4 miljoner konsumenter med drygt 200 miljarder kronor.
Norge som har färre konsumenter än Finland handlar dock för mer än finländarna, drygt 180 miljarder kronor. Sist är Finland med nästan 150 miljarder kronor.
Det är i stort samma tre huvudanledningar i alla länder till att handla på nätet − pris, bekvämlighet och utbud. Finland sticker dock ut genom att nästan hälften av finländarna handlar på nätet för att det är bekvämt och sparar tid. I övriga länder är pris viktigare.
Svenskarna handlar även minst i utländska webbutiker jämfört med de andra nordiska länderna − 38 procent − vilket också är ett trendbrott med en minskning för första gången på länge. Valuta och tullar mot Kina är troliga anledningar. Detsamma gäller Danmark och Finland med 46 procent respektive 52 procent som handlat i utländska webbutiker. Norrmännen handlar mest utomlands − 54 procent − och det är ingen skillnad från ifjol.
Samtliga andra nordiska länder handlar dock klart mer i svenska webbutiker än vad svenskar handlar i de andra nordiska ländernas webbutiker. Bättre utbud i Sverige är en större anledning än valutan.
Mobilbetalningar numera väletablerade
Intressant är också att mobilbetalningar nu är väletablerade på nätet i hela Norden förutom Finland. Swish är det tredje mest använda betalsättet på nätet i Sverige, där 41 procent använt det under en tremånadersperiod. I Danmark är MobilePay det näst mest använda betalsättet med 41 procent, och i Norge är Vipps det tredje mest använda betalsättet med 33 procent. I Finland har ingen mobilbetalning ännu kommit in på listan.
– Sannolikt kommer vi i nästa rapport kunna utse en vinnare av mobilbetalningskriget i Finland. Mycket tyder på att de mobila plånböckerna kommer få en ännu starkare position framöver, bland annat med tanke på att de alla numera ingår i ett europeiskt nätverk, fortsätter Patrik Müller.