Amazon öppnar dörren till 300 miljoner kunder för svenska återförsäljare
Hem E-HANDELAMAZON Amazon öppnar dörren till 300 miljoner kunder för svenska återförsäljare

Amazon öppnar dörren till 300 miljoner kunder för svenska återförsäljare

Publicerat av: Redaktionen

Andreas Baller, Head of Amazon Market Place i Sverige, berättar i en intervju med It-Retail om resan att etablera Amazon i Sverige och alla möjligheter som svenska bolag genom att arbeta tillsammans med Amazon för att växa globalt.

Att Amazon.com har vuxit till ett av världens högst värderade bolag på börsen är få som har missat.

Enligt Q3s kvartalsrapport var orderingången 134 miljarder dollar (11 % ökning från 2022) och antalet anställda över 1,4 miljoner globalt.

I Sverige etablerade Amazon.com en lokal marknadsplats i augusti 2020. I samband med det nordiska Amazoneventet amaNordic intervjuade It-Retail Amazons Sverigechef för Market Place; Andreas Baller. Andreas har varit med på hela resan i att etablera Amazon Market Place i Sverige.

Amazon öppnar dörren till 300 miljoner kunder för svenska återförsäljare

Redan innan marknadsplatsen etablerade sig 2020 hade Amazon flera nordiska återförsäljare.

– Innan vi hade marknadsplatsen här i Sverige hade vi hundratals återförsäljare som sålde med Amazon internationellt. När vi exempelvis tittade på den spanska Amazon marknadsplatsen hade vi inte var det nordiska urvalet lågt. Mitt team hjälper nu globala kunder att få mer nordiskt urval, från svenska företag såsom Revolution Race, vilket hjälper dem i deras globala tillväxtresa.

– Amazon hjälper svenska återförsäljare med alla deras utmaningar, till exempel momsfrågor, logistik och kundservice internationellt.

Vilken är strategin för den nordiska marknaden?

– Mitt team har två funktioner. Dels hjälper vi den svenska konsumenten via den lokala marknadsplatsen att få fram ett så stort produktutbud- och en så bra kundupplevelse som möjligt.

Då vi inte har någon lokal marknadsplats i Norge, Finland och Danmark, så hjälper vi även många nordiska återförsäljare att etablera sig internationellt via Amazons globala nätverk. Vi har ett internt team som heter Supply Chain by Amazon som hjälper återförsäljare med end-to-end-support, antingen till deras lager eller till ett Amazon lager internationellt.

Hur kommer de senaste årens tekniska revolution med bland annat AI, att hjälpa era svenska återförsäljare?

– Vi tittar mycket på emotionella aspekter när man ser produkterna på marknadsplatsen, vilket blir alltmer betydelsefullt inte minst med den nya generationen köpare och säljare, som är uppvuxna med internet. Samtidigt tittar vi på hur vi kan förbättra hållbarhetsaspekten för återförsäljare och kunder, så att man kan både spara pengar och på miljön.

– Under vår konferens i Seattle demonstrerade vi hur genom AI hjälper återförsäljare med att lista produkter. Exempelvis så kan du lägga in din webbsidas URL och Amazons verktyg kommer utifrån det automatiskt rekommendera vilka bilder du ska använda samt föreslå produktbeskrivningar för dina varor. Vi har redan lanserat detta i USA och kommer att rulla ut detta till de andra lokala marknadsplatserna steg för steg.

Vilket är ditt teams fokus just nu – att hjälpa befintliga återförsäljare öka sina försäljning till flera branscher, eller letar ni efter nya återförsäljare som är nischade i specifika vertikaler?

– Både och. Mitt team av Account Managers hjälper svenska återförsäljare komma igång på den svenska marknadsplatsen och hjälper dem att gå internationellt snabbt. Den största möjligheten för svenska återförsäljare är att växa internationellt med Amazons över 300 miljoner globala kunder.

Några tips till företag som är intresserade av att bli Amazon-återförsäljare?

– Det är viktigt att ta det på allvar om man vill börja sälja på Amazon. Amazon är inte lätt. Du kan inte bara förvänta dig att lista en produkt och tjäna en miljon dollar nästa dag. Du måste investera, du måste förstå det och du måste ha en projektledare på det. Du kan ta hjälp av byråer som Rankona Mazon eller få hjälp av en Account Manager från Amazon. Många företag är intresserade av marknadsplatser. Även H&M och Stadium har börjat med sina egna. Men du måste lära dig respektive marknadsplats. Amazon finns här och har olika startpaket, vi hjälper till med skatteregistrering, översättningstjänster och logistiktjänster.

– Vi är här för att hjälpa och ser stora möjligheter för nordiska återförsäljare att nå internationella kunder.

 

 

 

Relaterade Artiklar