Ingrid förvärvar Turnr och höjer ribban med heltäckande e-handelsupplevelser
Hem E-HANDEL Ingrid förvärvar Turnr och höjer ribban med heltäckande e-handelsupplevelser

Ingrid förvärvar Turnr och höjer ribban med heltäckande e-handelsupplevelser

Publicerat av: Redaktionen

Ett lyft för e-handeln: Leveransupplevelseplattformen Ingrid förvärvar returinnovatören Turnr.

Det strategiska förvärvet kombinerar Ingrids plattform för kundanpassade leveransupplevelser med Turnrs effektiva returprocesser, vilket sätter en ny standard för kundupplevelsen genom hela köpet.

Ingrid (In-Grid AB) har offentliggjort förvärvet av Turnr, en plattform för automatisering av e-handelsreturer.

Som plattform för leveransupplevelser kopplar Ingrid samman handlare, transportföretag och kunder för att skapa bättre shoppingupplevelser under och efter köpet. Ca. 20 % av alla e-handelsköpen går i retur och returer står för en stor del av konsumenternas upplevda friktion inom e-handel. Förvärvet framhäver Ingrids långsiktiga strategi att förenkla hela kundvarvet inom e-handel och erbjuda en friktionsfri leveransupplevelse från första kontakten med produkten till dess eventuella retur.

Ingrid och Turnr är båda pionjärer inom sina respektive områden inom e-handelsektorn. Ingrid specialiserar sig på kundanpassade leveransupplevelser som driver hållbar tillväxt för e-handelsföretag och fraktbolag och samarbetar med välkända e-handelare som Adlibris, Paul Smith, Bubbleroom, ICA och Kronans Apotek, bland andra.

Turnr fokuserar på att modernisera returprocessen åt e-handlare och erbjuder lösningar som digitaliserar de befintliga ineffektiva returprocesserna med sömlösa returer, byten och innovativa kund-till-kund-flöden.

“Ca. 20 % av e-handelsbeställningarna går i retur och problemet utgör en av e-handels största utmaningar – för både konsumenter och e-handlare. Ingrid och Turnr delar en långsiktig vision om att göra livet enklare för konsumenter och affärerna mer lönsamma för e-handlare och transportörer. Vårt gemensamma erbjudande tar oss tillsammans mycket närmare visionen” säger Piotr Zaleski, VD för Ingrid.

Genom förvärvet utvidgar Ingrid sin produktportfölj och introducerar en returlösning som breddar plattformens kontaktytor genom hela e-handelskundresan.

Schibsted, som är investerare i Ingrid sedan mars 2023, kommer genom denna affär att sälja sina aktier i Turnr till Ingrid och därmed öka sitt ägande i Ingrid.

“Ingrid och Turnr är båda lösningar av högsta klass som kompletterar varandra. Ingrids förvärv av Turnr förstärker bolagets position inom e-handelsindustrin. Vi ser fram emot att följa vad dessa sammanförda team kan åstadkomma,” säger Anders Spilling, styrelseordförande i Turnr och direktör hos Schibsted.

Turnrs produktutvecklings- och kundserviceteam samt Turnrs grundare och VD Linus Robertsson, kommer att ansluta sig till Ingrid, vilket garanterar en fortsatt hög servicenivå för befintliga Turnr-kunder.

“Turnr och Ingrid har många likheter när det gäller företagskulturen, visionen att optimera e-handelslandskapet och vikten av att satsa på att bygga ledande produkter och tjänster. Att ansluta sig till deras team känns som ett naturligt och spännande nästa steg för Turnr,” kommenterar Linus Robertsson, VD och grundare för Turnr.

Ingrid förvärvar Turnr och höjer ribban med heltäckande e-handelsupplevelser

Turnrs returlösning kommer att integreras sömlöst i Ingrids befintliga tjänsteutbud, vilket då resulterar i en heltäckande lösning för e-handelssektorn. Denna sammanslagning kombinerar styrkorna hos de båda företagen och skapar en enastående shoppingupplevelse från kundens första kontakt med e-handlaren till en eventuell retur.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar