Svenska detaljhandelskedjor oroade för cyberattacker
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARSÄKERHET Svenska detaljhandelskedjor oroade för cyberattacker

Svenska detaljhandelskedjor oroade för cyberattacker

Publicerat av: Redaktionen

Nästan två av tre IT-ansvariga i svenska detaljhandelskedjor är oroliga för att drabbas av cyberattacker, och nästan 40 procent planerar att öka IT-säkerheten.

Detta framgår av en ny undersökning.

Monika Juul, ansvarig för detaljhandeln hos GlobalConnect, en leverantör av digital infrastruktur och datakommunikation, menar att dessa åtgärder är både förnuftiga och nödvändiga.

En våg av digitalisering har de senaste åren svept in över detaljhandeln, särskilt butikskedjorna. Ny teknik kan bidra till att optimera prissättning i realtid, lagerstyrning, kundresor samt designen av fysiska butiker, som alltmer rör sig mot digitala interaktiva kundupplevelser.

Men med dessa möjligheter och konkurrensfördelar kommer också en ökad risk för cyberattacker, särskilt mot större kedjor som kan drabbas hårt av avbrott. En ny undersökning från Voxmeter, på uppdrag av GlobalConnect, visar att många IT-ansvariga i svenska detaljhandelskedjor oroar sig för sådana attacker.

Nästan två av tre (64%) av de tillfrågade är oroliga för att deras verksamhet ska drabbas av en cyberattack. Monika Juul, Senior Vice President och ansvarig för detaljhandeln på GlobalConnect, förstår denna oro väl.

-Jag skulle nästan säga att det är sunt förnuft att oroa sig för en attack, för hotet är verkligt och konsekvenserna kan vara betydande. Utmaningen är att skapa en väl designad digital infrastruktur som kan nyttja teknikens möjligheter och samtidigt matcha hoten, säger Juul.

Svenska detaljhandelskedjor oroade för cyberattacker

Många anser sig ha god säkerhet

Trots att majoriteten av IT-ansvariga i svenska detaljhandelskedjor oroar sig för angrepp, anser 8 av 10 av de tillfrågade (81%) att deras nivå av cybersäkerhet är mycket eller tillräckligt hög. Undersökningen visar också att svenska detaljhandelskedjor, i motsats till våra grannländer, planerar att investera mer i den fysiska butiken än i deras webbshop.

-Allt tyder på att den fysiska butiken fortsatt är mycket relevant, men det finns behov av digital förnyelse med fokus på att skapa inspirerande och sammanhängande kundupplevelser. Det är i allt högre grad en konkurrensparameter, men den ökande komplexiteten ökar också sårbarheten för cyberattacker, säger Juul.

GlobalConnect levererar sammanhängande end-to-end-nätverkslösningar till en rad detaljhandelskedjor, bland annat elektronikkedjan Power. Där an svarar GlobalConnect för allt från fiber i marken till huvudkontoret, vidare till nätverket i de 220 fysiska butikerna över hela Norden, med en integrerad säkerhet i hela upplägget.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar