Åhléns gästas av varuhusroboten Pepper

Nu välkomnar vi varuhusroboten Pepper till Åhléns.

Med start den 25 september kommer Pepper att besöka Åhléns City i Stockholm och vara med och fira Åhléns 120 år. Därefter åker Pepper vidare till Malmö, Göteborg och en sväng tillbaka till Stockholm igen för att fira jul. Pepper kommer bland annat att kunna hjälpa kunder att hitta i varuhuset, visa medlemserbjudanden och berätta om Åhléns historia.

Pepper är en varuhusanpassad robot tillverkad av SoftBank Robotics med mjukvara utvecklad av Digital Edge, som ska interagera med kunder i varuhusen och både hjälpa och förhoppningsvis underhålla kunder.

– Mötet med kunden är i ständig förändring och vi är nyfikna på hur framtidens möte kanske kan komma att se ut. Därför testar och välkomnar vi nu Pepper i utvalda varuhus och samtidigt hoppas vi bjuda våra kunder på en innovativ och spännande varuhusupplevelse. Vi satsar på att bli mer datadrivna och att på olika sätt förbättra vår kundupplevelse på Åhléns och hoppas att Pepper också kan bidra med att lära oss mer internt om vad robotteknik kan bidra med, säger Gustaf Öhrn vd på Åhléns.

I första hand ska Pepper hjälpa kunder att hitta i varuhuset, visa medlemserbjudande vid förfrågan av befintlig medlem och kunna registrera en ny medlem. Pepper är också inläst på Åhléns 120-åriga historia och berättar gärna om den för intresserade och poserar för en selfie. Det kommer också gå bra att ställa lite enklare generella frågor till Pepper.

Pepper ska besöka totalt 16 varuhus under sin turné som sträcker sig fram till sommaren 2020. Under tiden pågår ett internt arbete för att tillsammans utforska vad ny teknik kan bidra med i handeln och framtida kundupplevelser.