Adobe lanserar nya personaliseringsverktyg för att hjälpa detaljhandeln
Hem E-HANDEL Adobe lanserar nya personaliseringsverktyg för att hjälpa detaljhandeln

Adobe lanserar nya personaliseringsverktyg för att hjälpa detaljhandeln

Publicerat av: Redaktionen

Adobe lanserar nya spännande funktioner i Adobe Experience Cloud för att hjälpa företag i alla branscher, inklusive detaljhandeln, att lyckas med sina förstapartsdatastrategier för att leverera mer personliga kundupplevelser i stor skala och effektivt förbereda sig för toppförsäljningsperioder.

Adobe Experience Clouds avancerade förbättringar inom personalisering – inklusive AI-driven sökkapacitet och en samarbetsfunktion för datadelning – hjälper företag att leverera de skräddarsydda, relevanta upplevelser som konsumenterna kommit att förvänta sig, i och med att e-handel blivit en dominerande kanal för tillväxt.Adobe lanserar nya personaliseringsverktyg för att hjälpa detaljhandeln

Enligt en ny prognos från Adobe Analytics förväntas den globala e-handeln nå 4,2 biljoner dollar under 2021. Den digitala ekonomin fortsätter alltså att växa, i och med att pandemin skyndade på onlineshoppingen motsvarande en 20-procentig ökning, och framtida tillväxt förväntas fortsätta.

Konsumenternas shoppingvanor online, köpbeteende och förväntningar har förändrats sedan pandemin började. Click and collect fortsätter att öka allteftersom kunderna prioriterar säkerhet och bekvämlighet, medan shoppingdagar som Black Friday nu ser månadslånga ökningar i kampanjer och intäkter jämfört med bara en dag.

  • E-handeln har nått enastående höjder, liksom konsumenternas förväntningar på shoppingupplevelsen. Skalbara personliga upplevelser i en värld där kunderna har kontroll över hur företag använder deras data är nästa utmaning för marknadsförare att ta itu med. För att lyckas måste man sätta kvalitetsdata från första part i centrum för deras kundförvärvs- och engagemangs-strategi, vilket hjälper till att bygga förtroende och leverera varumärkesupplevelser med endast den information kunderna väljer att dela, säger Amit Ahuja, VP, Experience Cloud Products and Strategy, Adobe.

De nya uppdateringarna i Adobe Experience Cloud inkluderar:

Adobe Experience Platform Segment Match: Beta-versionen av Adobe Experience Platform Segment Match finns nu integrerad i Adobe Real-time Customer Data Platform (CDP), och låter företag samarbeta för att utöka sina egna datamängder från första part genom partnerskap. Det gör att man berikar sina matchande förstapartsprofiler med segmentmetadata för bättre insikter och förbättrad personalisering. Till exempel kan ett företag som säljer hårvårdsprodukter och accessoarer samarbeta med ett företag inom hudvård och utbyta icke-känsliga kunddata, dvs egenskaper, om deras matchande målgrupper. Baserat på vad en delmängd av hårvårdsföretagets kunder köper kan hudvårdsföretaget rekommendera utvalda produkter till sina kunder som har samma egenskaper och därför antas vara relevanta. Icke-känslig kunddata kan endast hänvisas till i Segment Match om kunder från båda företagen tillåter delning.

Förbättrad Adobe Experience Platform Insights: För att hjälpa detaljhandlare att bättre förstå sina kunder genom förstapartsdata och skapa mer personliga shoppingupplevelser erbjuder Adobe Experience Platform nu nya funktioner för att strömlinjeforma datainsamlingsprocessen och möjliggöra mer handlingsbara insikter. Med den allmänna tillgängligheten av Profile, Audience, Activation & License Usage Insights direkt integrerade i Adobe Real-time CDP kan företag dagligen få viktiga insikter som tillväxttrender, kundtillväxtanalys liksom vilka kanaler som driver mest engagemang.

Adobe Journey Optimizer med Adobe Experience Manager Assets Essentials: Tävlingen om kundernas uppmärksamhet ökar exponentiellt, särskilt under livliga shoppingperioder som helgdagar. För detaljhandlare som tävlar om kundernas uppmärksamhet och vill maximera konverteringarna är det viktigt att få kundupplevelsen rätt i alla steg i köparens resa. Adobe Journey Optimizer hjälper företag i alla branscher att designa, ordna och på ett intelligent sätt leverera personliga meddelanden och kampanjer baserat på kunddata i realtid. Flera datatyper inklusive beteende och transaktioner kombineras med AI och maskininlärning så att detaljhandlare proaktivt kan tillgodose kundernas behov i realtid.

Vissa shoppingmoment kräver också skapande av tematiska marknadsföringskampanjer samt nya webbplatsupplevelser som ofta kräver nära samarbete om digitala tillgångar mellan marknadsföringsteam och kreatörer. Adobe Experience Manager Assets Essentials är ett lätt användargränssnitt för Experience Manager Assets som fungerar som standard tillgångsmanagering för Journey Optimizer. Denna integration, fördelaktig för alla digitala företag, ger en förenklad användarupplevelse för marknadsförare och kreatörer för att lagra, upptäcka och distribuera digitala tillgångar över team, allt i en central, molnbaserad arbetsyta. Applikationen integrerar också med Adobe Creative Cloud-applikationer så att team kan arbeta i den miljö de vill. Och slutligen möjliggör AI-stödda arbetsflöden och sökningar som drivs av Adobe Sensei intuitiv sökning och upptäckt av digitala tillgångar.

  • AI-driven Live Search i Adobe Commerce. När det gäller e-handel förväntar sig köpare att hitta det de letar efter snabbt och enkelt. Faktum är att konsumenter som använder sökfunktionen på en webbplats är upp till fyra gånger mer benägna att göra ett köp vilket gör sökfunktionen till ett avgörande inslag i kundupplevelsestrategin. Med Live Search som drivs av Adobe Sensei kan Adobe Commerce-handlare framöver tillhandahålla relevanta och personliga sökresultat direkt när man skriver. Utnyttjandet av Adobe Sensei, Adobes ramverk för AI och maskininlärning, hjälper till att minska tråkiga, manuella uppgifter som handlare måste göra, samtidigt som sökresultaten levereras med snabbhet och noggrannhet baserat på vad kunden letar efter.

Relaterade Artiklar