Kronans Apoteks e-handel växte med 69 procent förra året.
För att växa vidare fortsätter kedjan att öka sina satsningar digitalt, bland annat genom AI-baserad marknadsföring.
”Vår ambition är att nå samma procentuella utveckling på nätet även i år. För att göra det behöver vi vara innovativa, ta in ny teknik och göra vår marknadsföring smartare. Eftersom AI blir alltmer sofistikerat för varje dag som går vill vi utnyttja den kraften för att förbättra både vår prestation och våra kunders shoppingupplevelse”, säger Emelie Friis, Marknadschef på Kronans Apotek
Kronans Apotek har i år introducerat AI som en del av marknadsföringsmixen på allvar. Bland annat genom att jobba med AI-optimering av dynamisk annonsering med syftet att hitta fler kunder, öka konverteringen samt visa mer specifika och relevanta annonser baserat på beteendemönster hos användarna.
Sedan årsskiftet har satsningarna bland annat resulterat i en förbättrad konvertering och 33 % av konverteringarna från dynamiska annonser kommer från nya kunder. Kunder som inte besökt företagets e-handel tidigare.
71 % av konverteringarna skedde samma dag som annonsen visades och 96 % inom två dagar. CPA har minskat med 18 % sedan årsskiftet och kurvan pekar stadigt nedåt.
”Det känns positivt att vi har uppnått så bra resultat på kort tid och att vi levererar mer specifika och relevanta annonser för våra kunder och prospekt. Jag ser fram emot att fortsätta och vidareutveckla satsningarna på området” avslutar Emelie Friis, Marknadschef på Kronans Apotek.
Kronans Apoteks 5 tips för AI-baserad marknadsföring:
- Jobba tillsammans med tekniken, låt inte tekniken göra hela jobbet.
- Låt inte AI skapa nya silos i organisationen
- Hitta en balans mellan flexibilitet och effektivitet
- Lär dig att hantera nya, mer komplexa ”kundresor”
- AI är svårt, hitta en bra partner för att lyckas! Kronans Apotek har valt Sizmek som partner.