Hur kan Sverige fortsatt vara en maktfaktor i en global spelindustri?
Hem GAMING Hur kan Sverige fortsätta vara en maktfaktor i en global spelindustri?

Hur kan Sverige fortsätta vara en maktfaktor i en global spelindustri?

Publicerat av: Redaktionen

Svensk spelindustri har gjort en sensationell resa under det senaste årtiondet med kontinuerligt stigande omsättning, mängder av spelföretag och populära titlar med spelare världen över.

Men det har inte hänt av sig själv och framtida framgång är ingen garanti.

 Den 13–14 oktober samlas branschen – näringsliv, beslutsfattare, politiker, akademi och föreningsliv – i spelstaden Skövde för Sweden Game Conference.

Då kretsar agendan kring spelindustrins utveckling, kritiska framgångsfaktorer som kompetensförsörjning och forskning, och hur ekosystemet bör formas. Media är välkomna.

 Sweden Game Conference etablerades 2010 av projektet och plattformen Sweden Game Arena och är en av Sveriges största spelkonferenser. Varje år lockar evenemanget över tusen deltagare från ett flertal länder. I år breddas inriktningen från att tidigare ha fokuserat på spelutveckling, spelföretag och startups till att också kretsa kring hur industrin kan stärkas.

På plats för att diskutera kritiska framgångsfaktorer som kompetensförsörjning, forskning och innovation samt företagsnära forskningsprojekt finns representanter från bland annat Vinnova, RISE, Dataspelsbranschen, Högskolan i Skövde, Luleå Tekniska Universitet och några av Sveriges mest framgångsrika spelföretag: Starbreeze Studios, Massive Entertainment, Coffee Stain Studios, Iron Gate Studio och Stunlock Studios. Branschorganisationen Svenska Dataspelsbranschen presenterar ny branschstatistik från årets Spelutvecklarindex som släpps i sin helhet senare i höst.

Sveriges första spelforskningsråd

Tidigare i höstas grundades Svenska Spelforskarrådet, som är ett av världens första forskningsråd för spelutveckling. Under konferensens första dag, 13 oktober, träffas deltagare från rådet för att diskutera spelbranschens behov av forskning och hur utbildningarna kan matcha arbetsmarknadens och spelinkubatorernas behov och förväntningar.

Svenska spelforskarrådet består av Högskolan i Skövde, Chalmers/Göteborgs universitet, KTH, Malmö universitet, Blekinge tekniska högskola, Uppsala universitet/Campus Gotland, Södertörns högskola, Stockholms universitet, Luleå tekniska universitet samt RISE.

Hur kan Sverige fortsatt vara en maktfaktor i en global spelindustri?

Sweden Game Conference 2021

Talks, game pitch, portfolio reviews och rekryteringsmässa

Parallellt arrangeras inspirationsföreläsningar med spelprofiler inom allt från UX, level design och sound, till jämställd spelkultur och att driva spelföretag. Mer om talarna på https://swedengameconference.se/en/speakers/. Därtill kan spelutvecklare pitcha sina projekt till investerare och spelförläggare, och spelstudenter kan få feedback på sin portfolio. Under konferensen anordnas också en rekryteringsmässa där studenter får träffa lokala spelföretag.

Tid: 13–14 oktober, kl. 10:00-17:00

Plats: Skövde Kulturhus
Anmälan: Föranmälan krävs

För anmälan, ytterligare information eller hjälp med bokning av intervjuer med utvalda personer vänligen kontakta Jennifer Granath på kontaktuppgifterna under.

Donna Day, 11–12 oktober

Dagarna innan Sweden Game Conference, den 11–12 oktober, arrangeras DONNA DAY. En nischad konferens för kvinnor, icke-binära och transpersoner med fokus på hur det är att arbeta i spelbranschen, utmaningar kring bland annat trakasserier och glastak samt vad som görs för att driva förändring.

På plats finns några av Sveriges största spelföretag såsom EA, Dice, Embracer Group och Ubisoft för att berätta hur de arbetar med frågorna mångfald, inkludering och jämlikhet. Flertalet förebilder berättar även om sina karriärer och hur det är att verka i branschen: Sigurlína Ingvarsdóttir som har lett arbetet med Star Wars Battlefront och FIFA, Anna Norrevik som är Development Director på DICE och Sally Blake som är VD på Silent Games. I år är rekordmånga anmälda till Donna Day, och konferensen har utökats från en till två dagar. Media är välkomna att delta.

Relaterade Artiklar