Ny data från betalteknikbolaget Adyen visar på ett fortsatt skifte i konsumentbeteende under första halvåret 2021 – stor ökning av kontaktlösa betalningar.
Ny data från det globala betalteknikbolaget Adyen, med kunder som H&M, Åhléns och Elgiganten, visar att andelen kontaktlösa betalningar fortsatt ökar i spåren av pandemin.
Under första halvåret 2021 var fyra av fem (77 procent) av alla transaktioner som bolaget hanterade i Sverige kontaktlösa, jämfört med 66 procent 2020. Det genomsnittliga värdet per transaktion har samtidigt ökat med hela 44% och uppgick till 516 kronor.
”Pandemin fortsätter att driva på utvecklingen där kontaktlösa betalningar ökar. I Sverige ser vi att nästan fyra av fem transaktioner sker med kontaktlös teknik, vilket är en betydande ökning från fjolåret. Företagen som lyckas bäst är de som snabbt lagt till kontaktlösa kundupplevelser,” säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.
Även i grannländerna Norge och Danmark ökar andelen kontaktlösa betalningar.
Hela 90 procent av transaktionerna i Danmark var kontaktlösa under perioden, jämfört med 87 procent 2020. I Norge uppgick andelen kontaktlösa betalningar till 83 procent, vilket kan jämföras med 75 procent 2020.
Trenden återspeglas också i det genomsnittliga transaktionsvärdet där storleken på transaktionerna ökat kraftigt i både Sverige och Norge, vilket talar för att konsumenter känner sig allt tryggare med att betala kontaktlöst. I Danmark syns dock en annan utveckling, där storleken på transaktionerna istället har minskat, vilket kan bero på att de flesta butiker och restauranger hållits nedstängda under våren.