Även på distans har recentioner mer betydelse än någonsin
Kunder tenderar att lita mest på andra kunder när det kommer till varifrån de ska köpa något.
Data stödjer redan det: 92% av B2Bs kunder är mer benägna att köpa från företag efter att ha läst en positiv recension.
Du kan säkert förstå detta om du tänker på dina egna upplevelser. När du överväger vilken restaurang du ska gå till, vilken produkt du ska köpa online, eller vilken städfirma du ska använda. Går du enbart efter företagets egna löften, eller går du efter kundrecensioner?
Just därför är det väldigt viktigt att företag använder sig av kundernas åsikter — inte bara säljare — till att omvandla leads, genom att använda deras positiva upplevelser till att lugna nya kunder.
Nuförtiden har dock många företag en ursäkt till att inte samla in recensioner och omdömen: “Alla arbetar på distans nu, så hur ska jag få in deras feedback?”
Det här är ingen bra anledning till att inte lägga in lite extra arbete. Bara för att distansarbete har ökat så betyder det inte att du ska strunta i att använda gamla koncept för att marknadsföra; det betyder bara att du bör anpassa tidigare strategier till vår nya situation.
Det största och viktigaste verktyget du har vid din sida i detta scenario är videokonferenser. Som jag precis nämnde, när det gäller att bygga förtroende hos dina kunder så finns det inget som är mer effektivt än att se och höra en riktig kund som prata positivt om ditt företag. Ett enkelt sätt att få en sådan recension är helt enkelt att ha ett videosamtal med din kund.
Jo, på allvar — schemalägg bara en kort stund för videosamtal till dina kunder och ställ några frågor. Det är allt du behöver göra för att få en videorecension! De flesta system som går att använda för att anordna ett videosamtal på, som Wildix, har en praktisk inspelningsfunktion som är inbyggd för att du snabbt ska kunna spara videofiler för marknadsförings- och försäljningsändamål.
På vissa sätt är det ännu mer relevant för dagens kunder att få recensioner på distans. Med så många som arbetar hemifrån nu så finns det en förtrogenhet i att se att andra potentiella kunder också arbeta utanför deras kontor; det talar om för din kundbas att människor precis som dem använder ditt företag! (Notera: även professionellt filmade annonser använder sig nuförtiden av munskydd och arbeta-hemma-miljöer.)
Om du däremot inte kan spela in ett videosamtal? Planera då ett röstsamtal istället. Med ett VoIP-system som Wildix är det betydligt enklare att spela in ett röstsamtal än att spela in en video. Detta gör också att du får din kunds betydelsefulla ord som du sedan kan använda i en video.
Men om du inte alls vill använda video i något format så kan du använda exakta citat från röstinspelningar i fallstudier, rapporter eller som komponenter i din reklam.
När vi ändå är inne på reklam, om allt annat misslyckas är det inget dåligt beslut att falla tillbaka på att få recensioner via e-post från dina kunder. Det har visserligen inte samma dragning som en video — men det räknas fortfarande som en stark rekommendation i en potentiell kunds sinne. När till och med virtuella möten är omöjliga att få till med dina kunder kan det göra skillnad i din marknadsföring att be dem skriva några få ord.
Så låt inte lockdowns och stängda kontor vara en ursäkt till att inte försöka få tag på dina kunders åsikter. Dina kunder använde teknik för att arbeta kring tuffa situationer och fortsätter göra — och du måste göra samma sak när det gäller att skapa effektiv reklam.