Efter 116 år av retail satsar en av Sveriges ledande multibrand stores nu på e-handel.
Ströms Man & Woman har sedan 1939 klätt upp svenskar i den anrika butiken på Kungsgatan i Stockholm.
Nu tar de äntligen klivet ut och lanserar sin e-handel för att kunna möta kunden oavsett vart den befinner sig.
Stroms.com lanserade sin e-handel under julhandeln och fick ett positivt mottagande av kunderna. Försäljningen blev högre än förväntat trots pågående pandemi, ett kvitto på att det funnits en efterfrågan bland såväl nya som befintliga kunder. Ströms fokus på personlig service går inte att ta miste på i den fysiska butiken och nu satsar de på att bli bäst på området även inom e-handel.
“Vi anser att kombinationen av en fysisk butik och en e-handel kommer att skapa ett mervärde för våra kunder. E-handeln blir en ytterligare service som möjliggör att vi når ut till kunderna när de inte kan komma till oss i butiken. Dessutom kan vi kombinera de två kanalerna då kunder kan hitta nya plagg på vår hemsida, köpa dem digitalt och sedan hämta upp i butik där vi kan leverera ytterligare service”, förklarar Ströms VD Torbjörn Rusck.
För Ströms var det viktigt att lansera den nya e-handeln då de befann sig mitt i en pågående pandemi. En satsning som krävde att både design och e-handel behövde arbetas fram snabbt. Det arbetades dag och natt under hösten för att kunna lansera till julhandeln.
“För oss har det varit viktigt att e-handeln ska matcha vår fysiska butik och vårt varumärke. Dels när det kommer till branding men även det som vi på Ströms står för – kvalitet och service. Då vi beslutade oss för att starta e-handel under hösten krävdes det ett extremt hårt arbete och snabba beslut. Vi har våra engagerade medarbetare, vårt nuvarande affärssystem och valet av plattformen Vendre att tacka för att vi lyckades. Tack vare vårt samarbete så har saker som egentligen inte är möjliga blivit möjligt.”
“Det kändes spännande att kasta sig ut utan att veta exakt hur det skulle bli eller hur det skulle landa. Idag förstår vi att denna satsning kommer kräva stora investeringar, en ny organisation och ta sin tid innan vi kan nå en lönsamhet, skillnaden på fysisk handel och e-handel är betydande. Det gäller att orka att hålla i, konkurrensen är knivskarp”, berättar Torbjörn Rusck.
Utöver att erbjuda förstklassig service så är miljön en viktig aspekt för Ströms. Ett av deras stora mål är att skapa en så miljövänlig e-handel som möjligt med en låg returgrad. Ströms arbetar redan idag med gröna leveranser genom Budbee samt fri upphämtning i butik för att minska antalet leveranser.