Ökning med 200% i e-handeln när Lager 157 öppnar fysisk butik i Finland
Hem E-HANDEL Ökning med 200% i e-handeln när Lager 157 öppnar fysisk butik i Finland

Ökning med 200% i e-handeln när Lager 157 öppnar fysisk butik i Finland

Publicerat av: Redaktionen

Lager 157’s imponerande tillväxtresa fortsätter, nu i Finland, där den finska e-handelssiten lanserades på Viskan Streamline i mitten av november och den första fysiska butiken öppnades veckan efter.

Ökning med 200% i e-handeln när Lager 157 öppnar fysisk butik i Finland

En fördubbling av antal besök på e-handelssiten samt ökad konverteringsgrad direkt efter den fysiska butikens öppnande, är ett tydligt bevis på hur kraftfull en omnikanalsstrategi är.

Efter en stark öppning för e-handeln, öppnades en vecka senare även den första fysiska butiken i Finland, i Raisio, strax utanför Åbo. Vid öppnandet av butiken fick e-handeln en förnyad skjuts, med en ökning på hela 200% i besöksantal dagarna efter butikens öppnande, där merparten av besökarna har sin hemvist i den fysiska butikens geografiska närhet. Detta ger en tydlig indikation på hur viktigt samspelet mellan fysiska butiker och e-handeln är. Även konverteringsgraden ökade rejält tiden närmast efter butiksöppningen.

Med en expansionsstrategi som bygger på att nå fler kunder genom att inta nya marknader och där e-handel och fysiska butiker går hand i hand, visar resultatet att det är en väl fungerande strategi. Inte bara innebär butiksöppningen en generell ökning av besöksantal, utan bland besökarna i webbshoppen finns även en starkt överrepresentation av besökare från den fysiska butikens geografiska närområde.

Lager 157 skalar upp och matchar Finlands konsumenter

Istället för att göra som många andra och expandera via produktutvidgning, satsar Lager 157 på att erbjuda ett attraktivt och väl avgränsat sortiment som passar många människor. Det rena och enkla uttrycket fungerar väl både på den inhemska marknaden och på nya marknader.

– Vårt nästa steg i internationaliseringen har varit lanseringen i Finland och detta är en stor sak för oss. Vi tror att de finska konsumenternas smak är ungefär densamma som vi har lyckats med i Sverige och Norge, dvs. skandinavisk design, denim, baskollektion och outdoorkläder till ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Johanna Winther, Chief Operating Officer på Lager 157.

Plattform med hög omnikanalsfunktionalitet bäddar för fortsatt framgång

Lager 157’s omnikanalstrategi stämmer väl överens med Viskan e-handelsplattform, där man utöver Click & Collect även utnyttjar funktioner som Pick & Pack, skicka samt returnera e-handelsorder i butik. I flera butiker använder man dessutom skärmar i butik för självbetjäningskassor samt skärmar för att kunna handla online, så kallad endless aisle, vilket innebär möjlighet att erbjuda ett utökat utbud direkt i butiken. Allt möjliggörs genom Viskan-plattformens breda omnikanalsfunktionalitet och automatiserade processer, och medför gränslösa möjligheter att skala upp verksamheten oavsett i vilken marknad eller i vilka volymer man expanderar. Framtiden för fortsatt expansion på flera marknader med ett attraktivt omnikanalserbjudande ser onekligen ljus ut för Lager 157!

Relaterade Artiklar