CES 2021, årets helt digitala omgång av USA:s årliga teknikmässa (främst för konsumentprodukter) hålls den här veckan. Över 500 bolag deltar.
Ett av de första företagen att komma med i flödet med videor från de många olika presskonferenserna var Samsung. Deras besked var att de jobbar mot en bättre normal värld (”a better normal with Personalized Consumer Electronics”). Man ska anpassa funktion och enhet så den passar en livsstil. Produkterna ska fungera bättre till alla på det viset (“A better normal for all”).
Får vi mer personliga upplevelser av intuitiva innovationer? Tänk bara på kylskåp. ” Custom fit to your lifestyle.” Samsung levererar kylskåpet Bespoke till amerikansk marknad för första gången nu i vår. Bespoke har fyra dörrar, en ovanlig lösning som Samsung provar. Bland annat har den en del för dryck. Kund kan lagra allt som man behöver. Ett exempel är att det har rätt temperatur för att grönsaker ska vara lagom spröda.
På TV-marknaden finns redan fina apparater som The Terrace och The Premiere. Och senaste nytt är en Micro Led TV med ypperlig TV-kvalitet. Det är den senast utvecklade TVn. Den passar överallt och det går att dela rutan i fyra bilder. Den TVn kommer i mars.
Samsung Upcycling
På Samsung pratar man också om produkten Samsung Upcycling. Mänsklighetens största utmaning är att samexistera med naturen. Många företag jobbar intensivt med paketen till produkter så att de är miljövänliga. Man vill ändra. Samsung jobbar särskilt med kartonger som TV-apparater levereras i, s k ”eco packaging”. Materialet återanvänds som möbler. Dessutom utvecklar Samsung använda mobiler så att de blir nya igen. Dessa skänks till organisationer som jobbar med medellösa människor i tredje världen.
Till Galaxy finns ett särskilt program för Upcycling i hemmet. Som kund ska du kunna sova lugnt på natten. Det går exempelvis att sköta lyset så att det är på när en hund är hemma och inga människor är där. Tanken bakom är att göra livet enkelt med en ”gör det själv approach”. Man bör tänka på hur man själv vill ha det nu och i framtiden.
Intel på gång med teknik för självkörning av bilar – undvik olyckor
IT-Kanalen fick en särskild inbjudan att åhöra Intels presskonferenser. Vi hörde Intels Amnon Shashua prata till rubriken Time To Go om dotterbolaget Mobileye (israeliskt) som han driver och som utvecklar den spännande tekniken till kommande självkörande bilar. Första generationen hade tekniken luminar lidar (optik). Nu bygger man istället produkten på kameror. Det kan komma fler. Man utvecklar radar, något som pågår samtidigt med kameror på första plats och 2025 kommer det vara tillräckligt med en framåt.
Shashua hade en hel del att säga om hur man måste tänka på ”worst case” när man utvecklar. Det är tyvärr vanligt med bilolyckor och det är bland annat det som självkörande bilar ska hjälpa oss att undvika så att de försvinner. Ingen vill tänka på att de varit med och orsakat någons olycka.
Vi fick se en video om hur bilen byter fil på motorväg med hjälp av kameran. Det går dessutom att köra om när någon tvingats stanna på vägen. Mobileye ser framåt och upptäcker och undviker hinder.
Intel har, sa Shashua, en ledande roll inom självkörning av bilar. Största framgången så här långt är hur man klarar säkerhet.
Radar och ladar (en slags laser) kommer med i tillägg till den kamera som gör största jobbet. Sannolikhet och differentiering är två viktiga uttryck. Shashua pratar också om något han kallar Zero technology technology.
Nu måste, säger Shashua, företaget Mobileye, som alltså ägs av Intel, tänka på en vinst. Då är det fördelaktigt att bara använda kamera för enkelhet som kund klarar av. Det driver. Volymproduktion är på gång. Det går sälja till konsumenter snart. Shashua sa också att man behöver nå rätt kund för att det ska bli lönsamt. Det kan vara svårt att hoppa från B2B till konsumentprodukt på grund av alla regler. Men det går. Allt som görs runt produkten måste gå att synliggöra till andra. Med tiden kommer innehåll att standardiseras förstås.
Shashua är dessutom vice CEO på Intel. Han försäkrar att Intel går iland med det här jobbet.
Fransk startup har lämpligt program för info till invånare – viktigt under Covid-19
En fransk startup som heter Publidata har en intressant produkt för medborgare, kommun och stat (organisationerna beror på vilket land det gälleroch i USA exempelvis passar den även federala organisationer). Plattformen är en avancerad SaaS-produkt med samma namn, Publidata. Den beskrivs som en användarvänlig applikation för ”smarta städer”. Kund får data av hög noggrannhet. Publidata är partners med franska koncernen Veolia.
Under Covid-19 har över 400 franska kommuner använt produkten för att hantera och informera. Det är möjligt att till och med skicka ut film (med en broadcastingfunktion). Det leder till pålitlighet. Det går snabbt att informera genom media online. Organisera lätt all information som ska till appar och webbsida. Försäkra kvalitet och tillgänglighet. Uppnå effektivitet. Anpassa och rikta information till olika grupper.
Hitta, sköt och skicka ut data på ett bra och anpassat (omvandlat) sätt. Jobba för stat, kommun och myndighet av olika slag. Sköt olika arbetsuppgifter som sopor, ekonomi, skolor och mycket mer. Det går att jobba i realtid. Produkten från Publidata anses innovativ.
Förutom egna appar och websida går det att jobba med Google, Workspace, Facebook och fler. På kommunen, om kund är en sån, går det att samarbeta och jobba i ett flöde. Man skickar sen ut den informationen men kommit överens om vid en passande tid och enligt geografisk ort. Man sköter allt.
Utvecklar för stora befolkningar
Just nu planerar Publidata och Veolia för ett bra system med kapacitet också om invånarantalet är stort. En kund som är kommun ska lätt kunna göra kommunens tjänster tillgängliga. Man tänker särskilt inledningsvis på sopor. Dessutom kan man förstås använda plattformen till att sköta kriser. Det är Covid-19 som satt igång den här utvecklingen inom kommun. Man behöver kunna nå fram. Särskilt lämpligt är det när arbetskraften jobbar hemma. Det stod klart under förra året.
Det har alltid varit viktigt att nå ut. En annan sak som leder till det här behovet är klimatet. Frankrike behöver nå klimatmålet som FN beslöt om 2015. Exempelvis har det funnits lokalprogram för sopor sen 2012. Att det fortfarande finns så mycket som inte återanvänds beror på en brist på information och inget annat.
Veolia har kunskap om sopor och Pubidata kompletterar Veolia som partner och leverantör av en plattform för att sköta förmedlandet av bra och stödjande informationen om det till medborgarna. Samarbetet leder till positiv framgång i miljö. Kommuner blir innovativa. Det går att komma vidare. Tekniken från Publidata är ny. Förutom sopor går det att göra listor, förmedla nyheter om kommunens verksamheter som bland annat vad som sker inom undervisning, idrott, fritid och turism. Det kan också röra sig om nybyggnationer, möjligheten att hyra något som inom camping och försäljning av varor. Det finns redan sådana exempel på användande av plattformen från Publidata i Frankrike.
”Det har varit ett intressant år för mobiltelefoni”
Norska bolaget Nordic Semiconductor deltog också. De höll en ”live” (direktsänd) debatt under första dagen av digitala versionen av CES där de berättade om hur de ser på utveckling – och hur det gått med den under Covid 19. Egentligen bra. Ett viktigt budskap som ledningen på Nordic har (ett företag med många intressanta kunder, främst i Norge där de också har sitt huvudkontor) var att de verkligen tänker behålla all utveckling som skett och sker på grund av pandemin (”med näbbar och klor”). Folk har ju tvingats till en rätt stor utveckling av teknik för att kunna jobba hemifrån. Det ska man förstås kunna i framtiden också. Det är ju den framtid vi pratat och pratar om på exempelvis konferenser världen över.
Dessvärre har också den här pandemin inneburit att många viktiga projekt tvingats åt sidan när teknikavdelningens personal löser tekniken för det nya sättet att jobba. Nu hoppas man på Nordic i alla fall att företag generellt gillar allt det nya. Metoden (jobba uppkopplat och hemifrån) är bra helt enkelt. Det andra går väl – hoppas man – att fånga upp efter hand.
”Tidigt under Covid -19 var problemen de allra enklaste, nämligen att det saknades utrustning”, sa man. ”Det samtidigt som också vården gjorde en stor teknikkrävande upprustning för att kunna bevaka patienter med Covid-19. Det kan ha hållit tillbaka utvecklingen en smula att så många organisationer gjorde stora inköp allihopa samtidigt (upphandlingar så väl som löpande inköp).”
”En intressant iakttagelse där är att vi alla, oavsett område, får ett bättre resultat om vi bevakar någon (typ hela tiden). Där ligger vårdområdet långt framme.”
”Bevakning kanske inte är så dumt även när det är tidskrävande.”
På Nordic följer man med och börjar använda nya teknikprotokoll så fort de kommer, nu senast Wi-Fi där utvecklingen stannat av. Nordic följer alltså med och har ett renommé för att de hjälper sina kunder till relevant information direkt. Det finns alltid någon manual att skicka om hur man tar de inledande stegen inom något nytt som utvecklas.
För alla protokoll är det mycket kvar att utveckla. Inte minst inom det senaste – Wi-Fi – där just nu ”edge” är en stor utmaning.
Även på ett liknande sätt för bluetooth, som används mycket av dem som jobbar hemma nu. Det kan vara mobilen som ska kopplas till ny trådlös utrustning som skrivare eller hörlur.
Men, sa personal på Nordic under paneldebatten – framtiden är först och främst inom mobila nätverk (”cellular”). Det ska man minnas. Det går att nå ut och fånga upp många medarbetare med mobila nätverk – även de som inte har en bra mobil. Man kanske inledningsvis har en hemmadator med uppkoppling.
Vi ska komma ihåg även att säkerhet är ett stort ämne som fått ny inriktning under den här perioden. Det är andra tekniska lösningar som gäller.
Differentiering önskvärd
Man pratade även om olika lösningar. När det sker innovation är det också möjligt med olikheter. Varje bolag kan göra sin grej. Det ord man använde var ”differentiering”.