Det som har blivit lite av en tradition, att åka till Borås i slutet av september för en fullspäckad e-handelskonferens – PostNord Retail Day, blev som allt annat den senaste tiden lite annorlunda.
I stället kördes konferensen helt digitalt under en eftermiddag. Visst saknade vi att fysiskt kunna mötas och se alla intervjuer och presentationer live, men Beata Wickbom var som vanligt en skicklig moderator.
E-handeln ökade 49 %
Det var dagen när E-barometern för Q2 2020 skulle presenteras. Att det skulle bli en ökning för e-handeln efter den här våren var det ingen fråga om, men exakt hur stor skulle den bli? Under Q1 växte e-handeln i Sverige med 17 % och under Q2 blev det hela 49 % ökning. Det är en oerhört stor ökning i en sådan mogen e-handelsmarknad som Sverige är.
Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder på PostNord presenterade rapporten och även prognoser för helåret. För Q3 och Q4 ligger prognosen på ca 30 % tillväxt och under helåret på 33 % jämfört med de tidigare prognoserna på 11 %. Kanalskiftet har pågått i många år, men nu har det tagit ett rejält kliv framåt. Livsmedel är den stora vinnaren med 115 % ökning under Q2. Livsmedel kommer att vara drivande i e-handelsutvecklingen framöver eftersom e-handelsdelen fortfarande bara står för 4 % av totalen, enligt Arne Andersson.
Förbered inför julhandeln
Det har varit en explosion av de äldre som börjat e-handla mer. Nästan 80 % har e-handlat under månaden, vilket är ungefär en ökning med 10 procentenheter av nya e-handelskonsumenter. De som handlar har även handlat mer. När Black Friday och julhandeln nu närmar sig med den peaken vi har blivit vana vid kan man fundera på vad som kommer att hända under Q4 när fler har vant sig att e-handla och det kan hända att många också undviker stora folksamlingar och fysiska butiker inför den försäljningshögsäsongen. Börja rusta för detta redan nu som e-handlare så att ni kan planera för en ökning i försäljning och leveranser.
Amazons intåg i Sverige
Arne Andersson pratade även om Amazons intåg i Sverige och nämnde att de är långsiktiga när de går in på en ny marknad. Han tror inte att det kommer bli någon stor explosion. Han nämnde också att Amazon har ungefär 50 % marknadsandelar i USA och Tyskland, men att vi har en välutvecklad e-handel i Sverige. De kommer in i en mycket mer mogen marknad här än i USA 1998, så det blir troligtvis inte lika lätt att på kort tid ta stora marknadsandelar. Alex Ootes på Amazon hade sedan en presentation om Amazons lansering i Sverige, som kanske mer blev en säljpresentation än att ge den inspiration och insikt många söker i en sådan här dag. Troligtvis hade det passat bättre med en intervjusituation för att få en bättre balans i ett sådant långt pass och för att få svar på frågorna många vill ha svar på.
Fossilfria leveranser
Sofia Leffler Moberg på PostNord och Per Ljungberg Svensk Digital Handel hade ett pass om fossilfria leveranser, något som PostNord satt som mål till 2030. De pratade om vikten av att inte transportera luft och gav 5 tips för en snabbare omställning till fossilfri frakt:
- 1.Kunden vill göra bra – det vet vi.
- 2.Pröva smått, skala snabbt upp – sluta prata, börja göra.
- 3.Dela så mycket kunskap ni kan – även när ni misslyckas.
- 4.Tacka ja när andra bjuder upp – vi behöver fler som prövar nytt.
- 5.Ta tekniken till hjälp!
Hög innovationstakt
Avslutningsvis pratade Carin Blom från PostNord Lyssnar om att gemensamt hitta på aktiviteter tillsammans och att ständigt jobba med innovation för att nå långsiktig framgång. Varubrev har blivit populärt när vi vill få mindre beställningar snabbt och smidigt, det är många paket som kan packas så platt att man i stället kan skicka dem direkt spårbart till brevlådan. Något som antagligen kommer bli ännu mer populärt under julhandeln när det är trångt hos ombuden.