Färsk statistik från Klarna visar att näthandeln blomstrar när många svenskar väljer att “hemestra”.
Totalt sett har den svenska försäljningen av hem och trädgårdsprodukter ökat med 47% under juni månad jämfört med fjolåret. Emilie Arvidsson, digitalt ansvarig på Bolist och Järnia, berättar att försäljningen av produkter inom trädgård och utemiljö på nätet aldrig har gått bättre.
– Den tydligaste trenden vi har sett är att människor tenderar till att vilja umgås och vara mer ute i trädgården och fixa och dona, vilket också speglar sig i de varukategorier vi har sålt mest av under våren och början av denna sommar. Under maj månad ökade försäljningen hela 200 % i jämförelse med föregående år på Bolist.se, vilket är otroligt roligt, och även juni har fortsatt långt över förväntan, säger Emilie Arvidsson, Digitalt ansvarig på Bolist och Järnia.
“Som vanligt under semestertider är det många som drar igång fixarprojekt”
Det är framför allt produkter inom trädgård och utemiljö som har varit extra populära under våren hos Bolist och de hoppas på fortsatt ökat intresse under sommaren när många svenskar sätter igång mindre och större projekt.
– Som vanligt under semestertider är det många som drar igång fixarprojekt, vilket innefattar alltifrån mindre projekt till ommålning av huset eller till altanbyggen. Vi har sålt bra från samtliga kategorier men produkter inom trädgård och utemiljö, såsom trädgårdsmaskiner, trädgårdsprodukter, växthus och maskinverktyg stack ut under våren, säger Emilie Arvidsson.
Tydlig trend med att allt fler äldre hittar till onlinehandeln
Klarnas statistik visar att de som är 56 år eller äldre har ökat sin andel av näthandeln inom varukategorin hem och trädgård med 9% under de senaste fem åren, och står nu för mer än en fjärdedel (26%) av alla köp. Men allra mest handlar de som är mellan 36 och 55 år gamla, som står för hälften (50%) av alla köp. Samtidigt har även kvinnor ökat sin andel med hela 27% jämfört med män, och står idag för strax mer än hälften (51%) av alla köp av hem och trädgårdsprodukter på nätet.
– Vi ser en tydlig trend överlag med att äldre åldersgrupper står för en allt större del av köpen på nätet, och det gäller även hem och trädgårdsprodukter. Den utvecklingen har gått ännu snabbare det här året på grund av restriktionerna under coronapandemin, men sett ur ett längre perspektiv handlar det framförallt om att äldre konsumenter blir allt flinkare på nätet och börjar använda onlinehandeln som ett komplement till fysiska butiker, säger Viveka Söderbäck.
Hem & trädgårdsprodukter på nätet går hem i Stockholm och Uppsala – men inte lika populära i landets norra delar
Statistiken från Klarna visar även att det framförallt är Stockholmarna som handlar hem och trädgårdsprodukter på nätet, men att den största försäljningsökningen jämfört med fjolåret står att finna i Östergötlands län.
– Det är Stockholmarna och Uppsalaborna som har handlat mest hem och trädgårdsprodukter per person på nätet under början av sommaren. Samtidigt blir det också tydligt att den här typen av produkter inte är lika populära att köpa på nätet som andra varor i landets mest norra delar, där befolkningen samtidigt tillhör de som handlar allra mest på nätet i andra varukategorier, säger Viveka Söderbäck.
Klarnas shoppingindex (Hem & trädgård, juni 2020)
Län | Shoppingindex (per person) | Shoppingindex (försäljningsökning 2019-2020) |
Stockholms län | 126 | 111 |
Uppsala län | 114 | 112 |
Västmanlands län | 100 | 100 |
Västra Götalandsregionen | 97 | 95 |
Örebro län | 95 | 94 |
Östergötlands län | 95 | 119 |
Region Skåne | 94 | 94 |
Södermanlands län | 94 | 102 |
Dalarnas län | 93 | 104 |
Region Halland | 92 | 101 |
Kalmar län | 92 | 96 |
Gävleborgs län | 92 | 98 |
Värmlands län | 89 | 91 |
Region Gotland | 86 | 118 |
Blekinge län | 85 | 96 |
Jönköpings län | 85 | 83 |
Kronobergs län | 83 | 81 |
Jämtlands län | 80 | 75 |
Västernorrlands län | 79 | 86 |
Norrbottens län | 75 | 68 |
Västerbottens län | 70 | 79 |