Satsar på global, kundanpassad e-handel för att stärka varumärkets globala närvaro.
Craft Sportswear genomgår nu en total digitaliseringsomställning för sin Direct-to-Consumer-verksamhet. Bolaget har nyligen genomgått en stor varumärkesuppdatering och är nu redo att ta nästa steg genom att gå all-in-digitalt där man nu bygger en global e-handelssajt som ska designas av Grebban på headlessplattformen Centra.
Craft Sportswear, som tillverkar funktionella sportkläder, har under de senaste åren genomgått en varumärkesresa där man uppdaterat identiteten och breddat varumärket för både vinteraktiviteter och sommaraktiviteter. Varumärket har haft en kraftig omsättningsökning de senaste åren har under många år tampats med en komplex e-handelsarkitektur där man administrerat flera olika individuella e-handelssajter, med olika system, för olika geografiska marknader.
Craft Sportswear ser nu en möjlighet att växa snabbt online och ta nästa steg i företagets digitala utveckling genom att lansera en ny global, men lokaliserad, ehandel på headlessplattformen Centra. Man vill stärka varumärkets globala position och bygga en starkare kundupplevelse.
– Craft Sportswear har som många andra etablerade varumärken tampats med en komplex e-handelsarkitektur där vi fastnat i lösningar och system som gjort det svårare att skala upp verksamheten globalt. Satsningen som vi nu gör blir därför ett viktigt steg i vår globalisering där vi genom Centra kommer kunna hantera vår globala e-handel mot konsument via en och samma plattform. Med vår tidigare setup har vi lokalt administrerat flera olika sajter vilket gjort oss lokala men aldrig starka på ett större plan. Därav ser vi en stor vinning i att globalt satsa med en ny, uppdaterad sajt som är lika funktionell som stilfull. Här kommer vi verkligen att tydligt kunna kommunicera Craft Sportswear som varumärke och den resa som vi befinner oss i. Säger Erik Berg, E-handelschef på Craft Sportswear.
Utöver att uppdatera e-handelsarkitekturen ligger mycket fokus på design och kundresan i den nya satsningen. Craft valde Centra som plattformsleverantör för att tillsammans med e-handelsbyrån Grebban bygga en specialdesignad och skräddarsydd best-of-breed lösning som andas Craft Sportswear rakt igenom. Detta blir en förstärkning på den stora varumärkesresan som bolaget har genomgått de senaste åren. Den nya lösningen är tänkt att ersätta de ehandelslösningar Craft använt sig av tidigare.
– Kundupplevelsen är ett stort fokusområde i satsningen. Därför har vi nu valt att teama upp med e-handelsbyrån Grebban och Centra. Vi kommer noga handplocka de tekniska lösningar som vi tror är bäst för kunden, och bygga en dynamisk och onbrand sajt som automatiskt anpassar innehåll och utseende beroende på kunden. Säger Erik Berg, E-handelschef på Craft Sportswear.
Martin Jensen, VD på Centra säger:
– Craft är ett drömcase för Centra. Som många etablerade bolag har de haft en väldigt komplicerad e-handelsarkitektur som inte varit optimerad för global försäljning. Vi ser en stor potential att göra detta till ett framgångscase genom att via vår teknik och Grebbans design lyfta varumärket till nya globala höjder.