E-handel och tjänster där skåpbilar och bilar används ökar och det blir allt trängre på redan trånga gator i centrum.
Många av leveranserna och tjänsteuppdragen kräver egentligen inte tunga motorfordon, utan kan genomföras av betydligt mindre och energieffektivare, till exempel lastcyklar. Velove, som är ett nystartat Göteborgsföretag, erbjuder effektiva, energisnåla och stadsvänliga lösningar för citylogistik till kunder i än så länge 19 länder.
Nordstan och Velove underlättar nu användandet av lätta fordon genom Nordstan Cargo Bike Hub. Med säkra ytor för parkering, omklädningsrum, trafikledning, omlastning samt underhåll och reparationer blir det nu enklare för Pling, Best och DHL Express att använda lastcyklar för små leveranser.
-Nordstan visar här verkligen vägen för hur en privat aktör på ett enkelt men kraftfullt sätt kan hjälpa till att både skapa en trivsammare trafikmiljö och effektiva, energisnåla leveranser. Säkra, centrala ytor för citylogistik får omställningen att accelerera! Vi jobbar på att etablera cityhubbar i många städer i Europa, och det är faktiskt lite förvånande att det blev tillsammans med Nordstan i vår hemstad Göteborg som vi är först ut med att erbjuda den här typen av lösning, öppen för alla som är i behov av transporter i centrum.”, säger Johan Erlandsson, VD och grundare på Velove.
Johan Erlandsson berättar att lastcyklarna är särskilt framtagna för att fungera väl ihop med andra cyklister på cykelbanorna.
De använder en liknande bredd som en vanlig cyklist gör och de är låga nog för att andra cyklister ska kunna behålla trafiköverblicken. Därför fungerar de väl till och med på Göteborgs än så länge smala cykelbanor.
– Vi är glada för samarbetet med Velove lastcyklar och välkomnar dem till oss. Nordstan har ett unikt läge i Göteborg och det är roligt att kunna bidra till vad vi tror är starten på en större omställning av trafikmiljön i Göteborg, säger Magnus Zingmark, Hållbarhetsansvarig Nordstan.
-Pling har levererat med lastcykel i Göteborg sedan 2012 och visat att det faktiskt fungerar året runt, i regn och snö. Det är väldigt kul att nu ta nästa steg och etablera oss i cityhubben i Nordstan.”, säger Stina Johansson, styrelseordförande på Pling Transport.
-Vi har kört med tre lastcyklar sen Midsommar och även om vi är nybörjare så står det redan klart att vi faktiskt kan ersätta skåpbilar med lastcyklar, för små leveranser”, säker Niklas Falk, affärsområdesansvarig på Best Transport.
-DHL Express har ambitiösa klimatmål och att gå över till den betydligt energieffektivare lastcykeln i stadskärnor är en av många åtgärder som vi gör för att nå målen. Dessutom ger det en bättre servicekvalitet för våra kunder då lastcykeln tar sig fram bättre i centrum”, säger Michael Odelhög, operationell chef i västra Sverige på DHL Express.