Fem retailtrender för 2024
Hem TRENDER 5 retailtrender för 2024

5 retailtrender för 2024

Publicerat av: Redaktionen

Vi lägger snart ännu ett händelserikt år till handlingarna.

Pandemin som ersattes av krig har kompletterats med ett tufft ekonomiskt läge med höga räntor och kostnader.

Det saknas kort sagt inte utmanare för handlare.

Det finns ingen anledning att tro att 2024 blir ett lugnt år, för när var egentligen det senaste ”lugna” året för svenska handlare? Istället kommer pressen på marginalen fortsätta och teknikutvecklingen skynda på i rasande takt. Fredrik Sunesson, ansvarig för Pricer i Sverige, har sammanställt fem trender som han tror kommer påverka svenska handlare under året som kommer.

1.Finnas på riktigt

Några av de mest framgångsrika e-handelsbolagen i Sverige, som CAIA Cosmetics och Lyko har de sista månaderna öppnat fysiska butiker i centrala lägen. Även andra typer av nätaktörer som Netflix planerar att öppna fysiska butiker inom kort. Fysiska butiker gör det möjligt att skapa mer engagerande interaktioner och lojalitetsstärkande evenemang med kunderna. Det ger också en möjlighet att nå nya kundsegment, som inte handlat online. Vi förutspår att fler kommer följa efter under kommande år.

Fem retailtrender för 20242.Inte råd med missar

Med pressade marginaler blir det ännu viktigare att motverka missad försäljning, exempelvis när varor är slut på hyllan, felmärkta, skadade, svåra att nå eller gömda. Det riskerar inte bara förlorade intäkter för affären utan också att kunden väljer andra affärer om de måste kompletteringshandla. Med smarta algoritmer, analys och sensorer går det numera att adressera detta och få både dagliga rapporter och sms-larm i realtid för att åtgärda problem.

3.Nya användningsområden för AI

Vi ser nu hur fysiska butiker börjar introducera AI kopplat till viktiga moment som lagerhållning och inventering av butikshyllor. Under året som kommer är det troligt att vi får se fler användningsområden, exempelvis skräddarsydda erbjudanden och produktvägledning till konsumenter. Även om de stora butikskedjorna har en fördel i högre investeringsbudgetar och därmed möjlighet att satsa på skräddarsydda AI-lösningar kommer utvecklingen troligen även göra det möjligt för mindre aktörer att köpa färdig AI-funktionalitet som effektiviserar verksamheten och stärker lönsamheten.

4.Fler smarta ytor

I takt med att allt fler butiker digitaliseras så öppnas också fler ytor för varumärken att kommunicera, med allt från smarta hyllkanter till interaktiva skärmar. Retail media samlar dessa kommunikations-möjligheter och ger handlare extra intäkter och varumärken möjlighet att nå kunder med relevant vägledning vid köpögonblicket. I takt med att både butiker och varumärken blir mer erfarna inom retail media kommer marknaden att växa och IAB förutspår att marknaden kommer flerdubblas de närmaste åren.

5.Data blir grunden för allt

För att möjliggöra att dra nytta av alla framsteg som görs inom bland annat AI så behöver handlare få ännu bättre koll på sin data. Genom detaljerad köpdata skapas nya möjligheter att skapa skräddarsydda upplevelser för konsumenter. Den snabba utvecklingen kommer säkerligen också följas av en integritetsdebatt med potentiellt nya regelverk som berör både vilken data som samlas in och hur AI bör användas.

 

Relaterade Artiklar