51% av stora svenska handelsföretag lämnar ut kundinformation
Hem UNDERSÖKNING 51% av stora svenska handelsföretag lämnar ut kundinformation

51% av stora svenska handelsföretag lämnar ut kundinformation

Publicerat av: Redaktionen

En ny undersökning från IDkollen, en nordisk leverantör av digitala identifieringstjänster, visar att allt fler stora svenska handelsföretag lämnar ut kundinformation utan säker identifiering.

51 % av de företag som undersöktes gick med på att ge ut användarkonton eller medlemskonton utan tillräcklig säker identifiering.

”Vi står inför en oroande trend. Alltför många företags kundtjänst verkar sakna de nödvändiga rutinerna för att säkerställa sina kunders identitet”, säger Karin Giertta, Marknadschef på IDkollen.

”Denna brist i kunskap och processer kan öppna dörren för bedrägerier.”

En tydlig trend som kan konstateras är att fler företag, jämfört med 2022, har börjat använda kontrollfrågor i tro att det ger en säker kundidentifiering. Tyvärr är det fortfarande vanligt att majoriteten av dessa företag använder allmänt tillgängliga och offentliga uppgifter som svar i sina kontrollfrågor. Till exempel kundens hemadress, telefonnummer eller personnummer.

51% av stora svenska handelsföretag lämnar ut kundinformation

”Det finns enkla och väl etablerade lösningar, som bygger på BankID-verifiering, som kan skydda både kunderna och företagen”, säger Karin Giertta. ”De behöver rätt systemstöd och hjälpmedel för att kunna erbjuda den säkerhet och trygghet som deras kunder förtjänar.”

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar