Telia och TechBuddy gör slut pa teknikstrulet i Sverige.

Telia och TechBuddy erbjuder Personlig Tekniker Hemma genom delningsekonomi.

8 av 10 svenskar upplever teknikångest. En siffra som lär stiga i takt med att antalet prylar i det uppkopplade hemmet ökar. För att råda bot på detta och underlätta det digitala livet, lanserar Telia tjänsten Personlig Tekniker Hemma tillsammans med TechBuddy. Tjänsten bygger på att en teknikälskare gör hembesök och hjälper till att göra slut på strulet från Luleå i norr till Ystad i söder.

Teknikångesten i Sverige är påtaglig enligt en ny undersökning kring teknikstrul som genomförts av Ipsos på uppdrag av Telia. Nära varannan svensk har varken tid, lust eller ork att ta tag i teknikstrulet själv utan löser det med hjälp av någon annan. Undersökningen visar också att mer än hälften kan tänka sig att anlita professionell hjälp.

Tjänsten Personlig Tekniker Hemma som är ett samarbete mellan Telia och TechBuddy innebär att frilansande tekniker hjälper till med något som de älskar och känner passion för, samtidigt som de får relevant arbetslivserfarenhet och stöd för att utveckla sin egen kompetens inom det tekniska området.

– Teknik i all ära men vi vet att våra kunder framför allt vill att deras digitala vardag ska vara enkel och bara fungera. Oavsett vilka tekniska utmaningar våra kunder har i hemmet, från att optimera wifi-uppkopplingen till att installera skrivaren, så löser vi det – på ett flexibelt sätt och på kundens villkor, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

Personlig Tekniker Hemma som har testats under hösten med över 600 lyckade hembesök runtom i Sverige, har fått betyget 8,4 av 10 möjliga, vilket visar att tjänsten är mycket uppskattad och efterlängtad.

– Att hålla sig uppdaterad med den senaste tekniken, eller att få den att fungera är ibland ett bekymmer. Vår gemensamma tjänst ligger helt i linje med den snabba teknikutvecklingen och möjliggör ett uppkopplat och bekymmersfritt liv för konsumenter. Genom samarbetet med Telia kan vi hjälpa fler kunder med sin teknik i hemmet och samtidigt ge behovsanpassade råd och rekommendationer för ett hållbart användande säger Josefine Forssell, VD för TechBuddy i Sverige.

Förutom att göra slut på strulet hemma hos svenskarna så möjliggör samarbetet fler arbetstillfällen och sänker tröskeln för unga att komma in på arbetsmarknaden.