Handlarna intensifierar hållbarhetsarbetet – en fråga om lönsamhet

Tre av fyra handelsföretag arbetar aktivt med hållbarhet.

Utöver att bidra till en hållbar utveckling och stärka varumärket har ekonomisk lönsamhet blivit en allt viktigare drivkraft för företagens hållbarhetsarbete.

Drygt varannan handlare (53 %) har ökat hållbarhetsarbetet de senaste året. För två år sedan var motsvarande siffra 30 procent. Nästan nio av tio handlare (87 %) anser att det finns ett klart positivt samband mellan satsningar på hållbarhet och lönsamhet.

”Handelsföretagen fortsätter att växla upp hållbarhetsarbetet. Det är glädjande att handlarna ser att de kan räkna hem satsningarna på hållbarhet rent ekonomiskt. Hållbara affärer blir alltmer lönsamma affärer. Det innebär att satsningarna kommer att fortsätta även i lågkonjunktur”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Kunderna röstar med plånboken

Svensk Handels hållbarhetsundersökning visar att tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Konsumenternas främsta drivkrafter är i första hand faktorer som gagnar dem själva – att produkten håller hög kvalitet, att produkten inte innehåller tillsatser eller farliga ämnen samt att produkten är nyttig eller hälsosam.

”Vägen till den hållbara konsumtionen går via handeln. Kunderna blir allt mer medvetna och gör aktiva val. I höst går vi till valurnorna för att rösta, i handeln röstar kunderna med plånboken nästan varje dag”, säger Karin Johansson.

Nästan sex av tio (58 %) av kunderna lägger mer pengar på miljömärkta eller etiskt märkta varor jämfört med ett år sedan. Lite drygt fyra av tio konsumenter (43 %) säger att de väljer att köpa varor från ett visst företag eftersom de arbetar för att bidra till ett bättre samhälle.