Fortsatt ökning för köpcentrum och handelsområden trots press från e-handeln

Svenska Köpcentrum 2017 är den första utgåvan av en ny rapport som syftar till att beskriva marknaden för köpcentrum och handelsområden i Sverige. När utvecklingen summerades för 2016 stod det klart att både köpcentrum och handelsområden stärkt sin position i detaljhandeln.

Prognosen för 2017 visar på en fortsatt försäljningstillväxt för både köpcentrum och handelsområden samtidigt som e-handeln tar allt större marknadsandelar.

Prognosen utgår bland annat från kända nyckeltal avseende 2017, branschernas utveckling, e-handelns tillväxt och utbyggda handelsplatser. Köpcentrumhandelns prognosticerade tillväxt för 2017 skrivs till 1 procent, vilket kan ställas mot 2016 års tillväxt om 5 procent. Köpcentrumbranschens utveckling 2016 drevs till stor del av nyproducerade köpcentrum som till exempel Mall of Scandinavia och Avion Shopping. Den bedömda tillväxten om 1 procent 2017 innebär att köpcentrumen tappar marknadsandelar till e-handeln.

– Under 2017 har nyproduktionen bromsat in, vilket starkt bidrar till den lägre prognosticerade utvecklingen. Däremot bidrar restauranger och service till ökad tillväxt. Branschen håller på att ställa om till att bli mer av en mötesplats än en shoppingdestination, säger Tobias Rönnberg analytiker på HUI.

Handelsområden är lokaliserade externt och utgörs mestadels av storbutiksformat som till exempel stormarknader, elektronik- och möbelvaruhus. Tillväxten för handelsområden skrevs till 3 procent 2016 och förväntas ha en motsvarande utveckling 2017. Det motiveras av att stormarknaderna bedöms ha en förhållandevis god utveckling under helåret samtidigt som möbelhandeln och järn- och bygghandeln utvecklats väl under de tre första kvartalen i år. Nyproduktionen av mer yta i handelsområdena bidrar även till utvecklingen. Detta innebär att handelsområdena förväntas behålla sina marknadsandelar 2017.

Rapporten släpps den 5 december vid ett webbsänt seminarium på Svensk Handel i Stockholm.

– NCSC är väldigt glada över att kunna erbjuda medlemmar, intressenter och aktörer i branschen, såväl i Sverige som internationellt, en överblickande rapport om den svenska köpcentrumbranschen tillsammans med HUI Research, säger Marika Waern VD NCSC.